Minerały

Prawidłowa dieta odgrywa kluczową rolę dla zdrowia i samopoczucia przez całe życie. Jednak to czas ciąży wymaga od kobiety większego zaangażowania przy przygotowywaniu codziennego menu. W trosce o rozwijające się dziecko, przyszłe mamy muszą znać coś niecoś na temat właściwego odżywiania i suplementacji. Niezwykle ważne jest dostarczanie maleństwu odpowiednich ilości witamin i składników mineralnych w dobrze zbilansowanej diecie, co niejednokrotnie uzupełniane bywa regularnym przyjmowaniem wielowitaminowych preparatów. Które witaminy i minerały są najważniejsze dla prawidłowego rozwoju dziecka w czasie ciąży?

Polecane wideo:

1. Co to są minerały?

Składniki mineralne to niezbędne do życia człowieka związki, zapewniające doskonały rozwój, reprodukcję oraz zdrowie przez całe życie. Co najważniejsze, składniki mineralne przyjmuje się prawie wyłącznie z pożywieniem, ponieważ organizm człowieka nie ma możliwości ich wytwarzania. Stąd duża potrzeba uświadamiania kobietom w ciąży istoty odpowiedniej diety. W czasie ciąży naturalnie zwiększa się zapotrzebowanie na niektóre składniki, a zdarza się, że nawet przy spożywaniu wystarczających ilości wybranych produktów i tak pojawia się niedobór minerałów w ciąży.

2. Minerały dla kobiet w ciąży

Zdecydowanie najważniejszym składnikiem mineralnym jest kwas foliowy, który należy przyjmować jeszcze przed zapłodnieniem na co najmniej 4-7 tygodni. Już wtedy odgrywa ważną rolę w rozwoju przyszłego maleństwa. Odpowiednie stężenie kwasu foliowego we krwi pozwala uchronić płód przed wystąpieniem wad rozwojowych. Stosunkowo duże pokłady kwasu foliowego można znaleźć w zielonych warzywach liściastych, kiełkach zbóż, orzechach warzywach strączkowych.

Drugi składnik mineralny niezbędny dla prawidłowego rozwoju płodu to żelazo. Niedobór żelaza w ciąży jest nie tylko niebezpieczny dla ciężarnej (ze względu na pojawienie się anemii i związanych z tym powikłań okołociążowych), ale i dla maluszka. Objawia się ogólnym osłabieniem matki, bólami głowy, osłabieniem koncentracji i dusznościami, ale pomimo to, o dodatkowej suplementacji pierwiastka może zadecydować jedynie lekarz prowadzący. To, co może przyszła mama, to uzupełnić dietę w produkty bogate w żelazo – chude mięso wołowe, tłuste ryby, jaja, rośliny strączkowe, ryż, suszone owoce czy zielone warzywa.

Witamina D3 w ciąży także wymaga dodatkowej suplementacji. Jest o tyle ważna, o ile jej niedobór powoduje zwiększone ryzyko utraty wapnia z kości. A co istotne, niedobory witaminy D występują u 100% nowonarodzonych dzieci, stąd zalecenia doustnego podawania witaminy D3 noworodkom do co najmniej pierwszego roku życia.

Kolejne ważne minerały w ciąży to magnez i wapń. Magnez jest doskonałym sposobem na skurcze mięśni, zwłaszcza łydek, które potrafią być niezwykle uciążliwe pod koniec ciąży. Najlepszym źródłem
magnezu są kasze, pełnoziarniste pieczywo, orzechy, banany i warzywa liściaste. Stężenie magnezu ma wpływ na przyswajalność wapnia, stąd im więcej magnezu, tym lepiej przyswajalny będzie wapń. Wapń działa korzystnie na układ kostny zarówno mamy, jak i dziecka, chroni przed osteoporozą i osteopenią. Aby dostarczyć organizmowi wapń, spożywaj kilka razy dziennie mleko i przetwory mleczne, jaja, kasze i zielone warzywa.

3. Zapotrzebowanie w ciąży na minerały

W ciąży liczy się różnorodność pokarmowa. Przyszła mama musi wiedzieć, że je nie za dwóch, ale dla dwóch i dlatego powinna starać się przygotowywać sobie posiłki z produktów z całej drabiny pokarmowej. Oprócz wymienionych minerałów, organizm w ciąży potrzebuje też dostatecznych pokładów innych składników, np. jodu, kwasów nienasyconych omega-3, witaminy E i wiele innych. Stąd zalecenia dietetyków, żeby nie popadać w panikę i koncentrować się tylko i wyłącznie na białku, żelazie i wapniu, bowiem nadmiar także może zaszkodzić mamie i dziecku.

Olga Wieczorek

Redakcja parenting.pl, ponad rok temu

Składniki odżywcze

Komentarze

dyskusje na forum

Pomocy ...

kocsar • ostatni post 10 godzin temu

12