Metoda Dobrego Startu

Metoda Dobrego Startu (MDS) należy do metod terapii psychomotorycznej. Została opracowana przez psychologa Martę Bogdanowicz na bazie francuskiej metody Bon Départ. Główny cel MDS to usprawnienie i zintegrowanie działania psychiki i motoryki. Rehabilitacja psychomotoryczna znajduje zastosowanie w przypadku zaburzeń emocjonalnych i mikrozaburzeń motorycznych, które wpływają na trudności w nauce oraz kłopoty z adaptacją dziecka do środowiska szkolnego i rodzinnego. Metoda Dobrego Startu polega przede wszystkim na usprawnianiu funkcji wzrokowych, słuchowych i dotykowo-kinestetyczno-ruchowych oraz na ich wzajemnej integracji. Na czym dokładnie polega Metoda Dobrego Startu i komu może pomóc?

1. Zastosowanie Metody Dobrego Startu

U wielu dzieci, szczególnie w wieku szkolnym, daje się zaobserwować fragmentaryczne zaburzenia rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, np. słuchowych, wzrokowych, motorycznych, lateralizacji, orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała, które zaburzają proces nabywania umiejętności czytania i pisania, przyczyniając się do niepowodzeń szkolnych już w pierwszych etapach nauki. W przypadku deficytów parcjalnych, utrudniających naukę, można zastosować różne ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. Wśród nich znajduje się między innymi Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz. Metodę tę nie tylko można potraktować jako formę zajęć wyrównawczych, pozwalających eliminować opóźnienia rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, ale MDS pełni też rolę profilaktyczną, zapobiegając trudnościom w nauce i stymulującą, która aktywizuje prawidłowy rozwój psychomotoryczny dzieci. W czym może pomóc Metoda Dobrego Startu?

  • Przygotowuje dzieci do podjęcia nauki szkolnej i procesu nauki czytania i pisania.
  • Koryguje zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej, zaburzenia motoryki, zaburzenia integracji sensorycznej oraz zaburzenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
  • Stosowana profilaktycznie sprzyja efektywnej nauce.
  • Wpływa na rozwój pozaintelektualny dziecka, np. pobudza motywację i twórczość, rozwija dojrzałość społeczną, kształci krytycyzm i uczucia wyższe.
  • Pomaga dzieciom leworęcznym usprawnić zdolności manualne i ułatwia proces pisania poprzez wytworzenie nawyku rysowania znaków graficznych od strony lewej ku prawej i kreślenia linii we właściwym kierunku.
  • Sprzyja wyrównywaniu dysharmonii u dzieci z normą intelektualną, które mają zdiagnozowaną dysleksję, dysgrafię lub/i dysortografię.
  • Jest stosowana jako jedna z form rehabilitacji i terapii dzieci z autyzmem.
  • Sprzyja rozwojowi funkcji językowych, spostrzegawczości, motoryki dużej i małej oraz usprawnia czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego (czucia ruchu).
  • Harmonizuje wszystkie funkcje motoryczne oraz koordynuje słuch, wzrok i ruch.
  • Usprawnia uwagę, pamięć, percepcję, wyobraźnię oraz koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową.
  • Służy podczas rehabilitacji zaburzeń mowy, np. afazji albo jąkania.
  • Usprawnia aparat mięśniowo-kostny (w formie zajęć gimnastycznych).

2. Struktura zajęć według Metody Dobrego Startu

W Metodzie Dobrego Startu najważniejszą rolę pełnią trzy elementy: słuch, wzrok i ruch (motoryka). Zajęcia według MDS mają zawsze charakter trzyetapowy:

1. zajęcia wprowadzające, na które składają się ćwiczenia orientacyjno-porządkowe (marsz przy muzyce, różne sposoby powitania, zabawy ruchowe, ćwiczenia orientacji w schemacie ciała itp.), nauka piosenki i zabawa „zagadki językowe” w celu rozwijania kompetencji językowych (wyjaśnienie trudnych słów, rozmowa na temat treści piosenki, dzielenie słów na sylaby, głoski i litery itp.);
2. zajęcia właściwe, które dzielą się na:

  • ćwiczenia ruchowe – zabawy ruchowe do treści piosenki; należy zacząć od ruchów całego ciała (motoryki dużej), a potem przejść do ruchów precyzyjnych, np. ręki (motoryki małej);
  • ćwiczenia ruchowo-słuchowe – angażują analizator kinestetyczny i słuchowy; dzieci mogą wystukiwać rytm słyszanej piosenki, rzucać do siebie woreczkami wypełnionymi grochem w sytuacji usłyszenia określonego słowa w piosence itp.; można używać różnych pomocy, jak: sznurki, szarfy, balony, kolorowe chusteczki, wstążki, gumy;
  • ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe – polegają na odtwarzaniu ruchem wzorów graficznych (figur geometrycznych lub liter) w rytm jednocześnie śpiewanej piosenki; po demonstracji wzoru dziecko uczy się polisensorycznie (wielozmysłowo) przez dotyk, słuch, wzrok i ruch, np. dotyka palcem po fakturze narysowanego wzoru, rysuje wzór palcem w powietrzu, rysuje go na tackach z kaszą itp.;

3. zajęcia końcowe mają charakter ćwiczeń relaksacyjnych (masaż, ćwiczenia oddechowe), wyciszających i wokalno-rytmicznych.

Metoda Dobrego Startu nie tylko ułatwia dzieciom start szkolny, ale jest też ciekawą alternatywą dla nudnych i mało interesujących form pracy na lekcji. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe usprawniają trzy analizatory – kinestetyczno-ruchowy, słuchowy i wzrokowy. Przede wszystkim MDS przynosi frajdę maluchom, a jak wiadomo, nauka przez zabawę daje najlepsze efekty, jeśli chodzi o kształcenie.

Bibliografia

  • Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa 2008, ISBN 978-83-02-09802-4.
  • Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa 2002, ISBN 978-83-01122-29-4.

Rozwój emocjonalny malucha

Komentarze
Artykuły Rozwój emocjonalny malucha
Rozwój emocjonalny malucha

Nerwy u dwulatka

Nerwy u dwulatka

Dwuletnie dziecko to prawdziwe wyzwanie dla rodziców. Malucha jest wszędzie pełno, trudno za nim nadążyć, wszystko niszczy, wszędzie wejdzie (...) , wszystko musi sprawdzić. Jego nieposłuszeństwo nie wynika ze złej woli, ale stanowi...

Rozwój emocjonalny malucha

Emocje małego dziecka

Emocje małego dziecka

Rozmawiajmy z dzieckiem w sposób otwarty i naturalny. Niech dziecko czuje, że to, co robimy, mówimy jest szczere i prawdziwe.

Rozwój emocjonalny malucha

Agresja i autoagresja

Agresja i autoagresja stanowią repertuar reakcji malca w sytuacji, kiedy jest rozdrażniony, zły, zawiedziony lub coś mu się nie udało. Gniew malucha (...) w dążeniu do osiągnięcia czegoś upragnionego, np. wymarzonej zabawki. Wówczas...

Rozwój emocjonalny malucha

Opór u dziecka

Opór u dziecka

Jak mamy się zachować, kiedy półtoraroczny maluch kładzie się nam na podłodze sklepu w momencie, kiedy nie chcemy dorzucić do koszyka wymarzonej (...) bowiem dziecko, że stawianie oporu rodzicom jest doskonałą metodą na osiągnięcie własnych...

Rozwój emocjonalny malucha

Co miesiąc narodzin mówi o charakterze dziecka?

Co miesiąc narodzin mówi o charakterze dziecka?

, ale każdy rodzic wie, że maluch rodzi się z pewnymi cechami, które zostają z nim na całe życie. Dzieci urodzone w maju to dusze towarzystwa - zawsze (...) , które wspólnie czekają na narodziny swoich dzieci i wymieniają się poradami. Urodzeni...

Rozwój emocjonalny malucha

Zajęcia w Island Dolphin Care

Zajęcia w Island Dolphin Care

Zajęcia terapeutyczne w wodzie są dla dzieci ogromną przyjemnością. Zajęcia w klasie również mają wartość terapeutyczną.

Rozwój emocjonalny malucha

Lęki malucha

Lęki malucha mają charakter naturalny i stanowią etap rozwoju dziecka. Małe dzieci boją się różnych rzeczy i zjawisk, np. samotności, ciemności (...) . Dla dziecka lęk jest silnym przeżyciem, ogromnym stresem, który może...

Rozwój emocjonalny malucha

Masturbacja dziecięca

Mniej więcej w wieku od 2 do 6 lat dziecko odkrywa swoja seksualność, czyli swoje ciało. Rodzice w większości nie są na to gotowi i bardzo często wpadają w panikę. Dzieję się tak, ponieważ dziecięca masturbacja nie jest tematem tabu, a na dodatek...

Rozwój emocjonalny malucha

Organizacja Island Dolphin Care

Island Dolphin Care, Inc. (IDC) to organizacja, która ma na celu pomoc dzieciom wymagającym specjalnej opieki. Program organizacji jest skierowany do dzieci z fizycznym, psychicznym lub rozwojowym kalectwem oraz ich rodziców i rodzeństwa. Członkowie...

Rozwój emocjonalny malucha

Spokojne dziecko

są zaniepokojeni stanem rozwoju swojego dziecka. Temperament płodu Już w twoim brzuszku, w życiu prenatalnym, twoje dziecko zaznacza swój temperament. Jak każda (...) ciężarna kobieta, która doskonale odczuwa ruchy dziecka, jesteś...