Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Metoda Dobrego Startu

Metoda Dobrego Startu (MDS) należy do metod terapii psychomotorycznej. Została opracowana przez psychologa Martę Bogdanowicz na bazie francuskiej metody Bon Départ. Główny cel MDS to usprawnienie i zintegrowanie działania psychiki i motoryki. Rehabilitacja psychomotoryczna znajduje zastosowanie w przypadku zaburzeń emocjonalnych i mikrozaburzeń motorycznych, które wpływają na trudności w nauce oraz kłopoty z adaptacją dziecka do środowiska szkolnego i rodzinnego. Metoda Dobrego Startu polega przede wszystkim na usprawnianiu funkcji wzrokowych, słuchowych i dotykowo-kinestetyczno-ruchowych oraz na ich wzajemnej integracji. Na czym dokładnie polega Metoda Dobrego Startu i komu może pomóc?

1. Zastosowanie Metody Dobrego Startu

U wielu dzieci, szczególnie w wieku szkolnym, daje się zaobserwować fragmentaryczne zaburzenia rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, np. słuchowych, wzrokowych, motorycznych, lateralizacji, orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała, które zaburzają proces nabywania umiejętności czytania i pisania, przyczyniając się do niepowodzeń szkolnych już w pierwszych etapach nauki. W przypadku deficytów parcjalnych, utrudniających naukę, można zastosować różne ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. Wśród nich znajduje się między innymi Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz. Metodę tę nie tylko można potraktować jako formę zajęć wyrównawczych, pozwalających eliminować opóźnienia rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, ale MDS pełni też rolę profilaktyczną, zapobiegając trudnościom w nauce i stymulującą, która aktywizuje prawidłowy rozwój psychomotoryczny dzieci. W czym może pomóc Metoda Dobrego Startu?

  • Przygotowuje dzieci do podjęcia nauki szkolnej i procesu nauki czytania i pisania.
  • Koryguje zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej, zaburzenia motoryki, zaburzenia integracji sensorycznej oraz zaburzenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
  • Stosowana profilaktycznie sprzyja efektywnej nauce.
  • Wpływa na rozwój pozaintelektualny dziecka, np. pobudza motywację i twórczość, rozwija dojrzałość społeczną, kształci krytycyzm i uczucia wyższe.
  • Pomaga dzieciom leworęcznym usprawnić zdolności manualne i ułatwia proces pisania poprzez wytworzenie nawyku rysowania znaków graficznych od strony lewej ku prawej i kreślenia linii we właściwym kierunku.
  • Sprzyja wyrównywaniu dysharmonii u dzieci z normą intelektualną, które mają zdiagnozowaną dysleksję, dysgrafię lub/i dysortografię.
  • Jest stosowana jako jedna z form rehabilitacji i terapii dzieci z autyzmem.
  • Sprzyja rozwojowi funkcji językowych, spostrzegawczości, motoryki dużej i małej oraz usprawnia czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego (czucia ruchu).
  • Harmonizuje wszystkie funkcje motoryczne oraz koordynuje słuch, wzrok i ruch.
  • Usprawnia uwagę, pamięć, percepcję, wyobraźnię oraz koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową.
  • Służy podczas rehabilitacji zaburzeń mowy, np. afazji albo jąkania.
  • Usprawnia aparat mięśniowo-kostny (w formie zajęć gimnastycznych).

2. Struktura zajęć według Metody Dobrego Startu

W Metodzie Dobrego Startu najważniejszą rolę pełnią trzy elementy: słuch, wzrok i ruch (motoryka). Zajęcia według MDS mają zawsze charakter trzyetapowy:

1. zajęcia wprowadzające, na które składają się ćwiczenia orientacyjno-porządkowe (marsz przy muzyce, różne sposoby powitania, zabawy ruchowe, ćwiczenia orientacji w schemacie ciała itp.), nauka piosenki i zabawa „zagadki językowe” w celu rozwijania kompetencji językowych (wyjaśnienie trudnych słów, rozmowa na temat treści piosenki, dzielenie słów na sylaby, głoski i litery itp.);
2. zajęcia właściwe, które dzielą się na:

  • ćwiczenia ruchowe – zabawy ruchowe do treści piosenki; należy zacząć od ruchów całego ciała (motoryki dużej), a potem przejść do ruchów precyzyjnych, np. ręki (motoryki małej);
  • ćwiczenia ruchowo-słuchowe – angażują analizator kinestetyczny i słuchowy; dzieci mogą wystukiwać rytm słyszanej piosenki, rzucać do siebie woreczkami wypełnionymi grochem w sytuacji usłyszenia określonego słowa w piosence itp.; można używać różnych pomocy, jak: sznurki, szarfy, balony, kolorowe chusteczki, wstążki, gumy;
  • ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe – polegają na odtwarzaniu ruchem wzorów graficznych (figur geometrycznych lub liter) w rytm jednocześnie śpiewanej piosenki; po demonstracji wzoru dziecko uczy się polisensorycznie (wielozmysłowo) przez dotyk, słuch, wzrok i ruch, np. dotyka palcem po fakturze narysowanego wzoru, rysuje wzór palcem w powietrzu, rysuje go na tackach z kaszą itp.;

3. zajęcia końcowe mają charakter ćwiczeń relaksacyjnych (masaż, ćwiczenia oddechowe), wyciszających i wokalno-rytmicznych.

Metoda Dobrego Startu nie tylko ułatwia dzieciom start szkolny, ale jest też ciekawą alternatywą dla nudnych i mało interesujących form pracy na lekcji. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe usprawniają trzy analizatory – kinestetyczno-ruchowy, słuchowy i wzrokowy. Przede wszystkim MDS przynosi frajdę maluchom, a jak wiadomo, nauka przez zabawę daje najlepsze efekty, jeśli chodzi o kształcenie.

Bibliografia

  • Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa 2008, ISBN 978-83-02-09802-4.
  • Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa 2002, ISBN 978-83-01122-29-4.
Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Rozwój emocjonalny malucha
Rozwój emocjonalny malucha

Nerwy u dwulatka

Nerwy u dwulatka

Dwuletnie dziecko to prawdziwe wyzwanie dla rodziców. Malucha jest wszędzie pełno, trudno za nim nadążyć, wszystko niszczy, wszędzie wejdzie (...) , wszystko musi sprawdzić. Jego nieposłuszeństwo nie wynika ze złej woli, ale stanowi przejaw normalnego rozwoju dziecka.

Rozwój emocjonalny malucha

Emocje małego dziecka

Emocje małego dziecka

Rozmawiajmy z dzieckiem w sposób otwarty i naturalny. Niech dziecko czuje, że to, co robimy, mówimy jest szczere i prawdziwe.

Rozwój emocjonalny malucha

Agresja i autoagresja

Agresja i autoagresja stanowią repertuar reakcji malca w sytuacji, kiedy jest rozdrażniony, zły, zawiedziony lub coś mu się nie udało. Gniew malucha (...) w dążeniu do osiągnięcia czegoś upragnionego, np. wymarzonej zabawki. Wówczas dziecko może popychać innego malucha, bić go albo drapać. Agresja

Rozwój emocjonalny malucha

Opór u dziecka

Opór u dziecka

Jak mamy się zachować, kiedy półtoraroczny maluch kładzie się nam na podłodze sklepu w momencie, kiedy nie chcemy dorzucić do koszyka wymarzonej (...) bowiem dziecko, że stawianie oporu rodzicom jest doskonałą metodą na osiągnięcie własnych celów. Gdy w sklepie maluch zaczyna zachowywać

Rozwój emocjonalny malucha

Co miesiąc narodzin mówi o charakterze dziecka?

Co miesiąc narodzin mówi o charakterze dziecka?

, ale każdy rodzic wie, że maluch rodzi się z pewnymi cechami, które zostają z nim na całe życie. Dzieci urodzone w maju to dusze towarzystwa - zawsze (...) , które wspólnie czekają na narodziny swoich dzieci i wymieniają się poradami. Urodzeni w sierpniu Jesteś mamą sierpniowego malucha? Pewnie

Rozwój emocjonalny malucha

Zajęcia w Island Dolphin Care

Zajęcia w Island Dolphin Care

Zajęcia terapeutyczne w wodzie są dla dzieci ogromną przyjemnością. Zajęcia w klasie również mają wartość terapeutyczną.

Rozwój emocjonalny malucha

Lęki malucha

Lęki malucha mają charakter naturalny i stanowią etap rozwoju dziecka. Małe dzieci boją się różnych rzeczy i zjawisk, np. samotności, ciemności (...) . Dla dziecka lęk jest silnym przeżyciem, ogromnym stresem, który może zaburzać prawidłowy rozwój emocjonalny. Kiedy dziecko nie chce samodzielnie zasypiać

Rozwój emocjonalny malucha

Masturbacja dziecięca

Mniej więcej w wieku od 2 do 6 lat dziecko odkrywa swoja seksualność, czyli swoje ciało. Rodzice w większości nie są na to gotowi i bardzo często wpadają w panikę. Dzieję się tak, ponieważ dziecięca masturbacja nie jest tematem tabu, a na dodatek niewiele się o niej pisze i mówi. Przyjęło s

Rozwój emocjonalny malucha

Bunt dwulatka

rozwoju malucha bez spięć i nerwowych sytuacji. Jak pomóc dziecku w odkrywaniu jego odrębności? Zrozum malucha Dwulatek chce robić (...) zyskują podwójnie - nie tylko unikają histerii ze strony malucha, ale i wspomagają jego rozwój. Przewiduj zachowanie dziecka Dwulatek potrafi

Rozwój emocjonalny malucha

Organizacja Island Dolphin Care

Island Dolphin Care, Inc. (IDC) to organizacja, która ma na celu pomoc dzieciom wymagającym specjalnej opieki. Program organizacji jest skierowany do dzieci z fizycznym, psychicznym lub rozwojowym kalectwem oraz ich rodziców i rodzeństwa. Członkowie Island Dolphin Care są przekonani, iż dzi