Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Metoda Dobrego Startu

Metoda Dobrego Startu (MDS) należy do metod terapii psychomotorycznej. Została opracowana przez psychologa Martę Bogdanowicz na bazie francuskiej metody Bon Départ. Główny cel MDS to usprawnienie i zintegrowanie działania psychiki i motoryki. Rehabilitacja psychomotoryczna znajduje zastosowanie w przypadku zaburzeń emocjonalnych i mikrozaburzeń motorycznych, które wpływają na trudności w nauce oraz kłopoty z adaptacją dziecka do środowiska szkolnego i rodzinnego. Metoda Dobrego Startu polega przede wszystkim na usprawnianiu funkcji wzrokowych, słuchowych i dotykowo-kinestetyczno-ruchowych oraz na ich wzajemnej integracji. Na czym dokładnie polega Metoda Dobrego Startu i komu może pomóc?

1. Zastosowanie Metody Dobrego Startu

U wielu dzieci, szczególnie w wieku szkolnym, daje się zaobserwować fragmentaryczne zaburzenia rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, np. słuchowych, wzrokowych, motorycznych, lateralizacji, orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała, które zaburzają proces nabywania umiejętności czytania i pisania, przyczyniając się do niepowodzeń szkolnych już w pierwszych etapach nauki. W przypadku deficytów parcjalnych, utrudniających naukę, można zastosować różne ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. Wśród nich znajduje się między innymi Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz. Metodę tę nie tylko można potraktować jako formę zajęć wyrównawczych, pozwalających eliminować opóźnienia rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, ale MDS pełni też rolę profilaktyczną, zapobiegając trudnościom w nauce i stymulującą, która aktywizuje prawidłowy rozwój psychomotoryczny dzieci. W czym może pomóc Metoda Dobrego Startu?

  • Przygotowuje dzieci do podjęcia nauki szkolnej i procesu nauki czytania i pisania.
  • Koryguje zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej, zaburzenia motoryki, zaburzenia integracji sensorycznej oraz zaburzenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
  • Stosowana profilaktycznie sprzyja efektywnej nauce.
  • Wpływa na rozwój pozaintelektualny dziecka, np. pobudza motywację i twórczość, rozwija dojrzałość społeczną, kształci krytycyzm i uczucia wyższe.
  • Pomaga dzieciom leworęcznym usprawnić zdolności manualne i ułatwia proces pisania poprzez wytworzenie nawyku rysowania znaków graficznych od strony lewej ku prawej i kreślenia linii we właściwym kierunku.
  • Sprzyja wyrównywaniu dysharmonii u dzieci z normą intelektualną, które mają zdiagnozowaną dysleksję, dysgrafię lub/i dysortografię.
  • Jest stosowana jako jedna z form rehabilitacji i terapii dzieci z autyzmem.
  • Sprzyja rozwojowi funkcji językowych, spostrzegawczości, motoryki dużej i małej oraz usprawnia czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego (czucia ruchu).
  • Harmonizuje wszystkie funkcje motoryczne oraz koordynuje słuch, wzrok i ruch.
  • Usprawnia uwagę, pamięć, percepcję, wyobraźnię oraz koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową.
  • Służy podczas rehabilitacji zaburzeń mowy, np. afazji albo jąkania.
  • Usprawnia aparat mięśniowo-kostny (w formie zajęć gimnastycznych).

2. Struktura zajęć według Metody Dobrego Startu

W Metodzie Dobrego Startu najważniejszą rolę pełnią trzy elementy: słuch, wzrok i ruch (motoryka). Zajęcia według MDS mają zawsze charakter trzyetapowy:

1. zajęcia wprowadzające, na które składają się ćwiczenia orientacyjno-porządkowe (marsz przy muzyce, różne sposoby powitania, zabawy ruchowe, ćwiczenia orientacji w schemacie ciała itp.), nauka piosenki i zabawa „zagadki językowe” w celu rozwijania kompetencji językowych (wyjaśnienie trudnych słów, rozmowa na temat treści piosenki, dzielenie słów na sylaby, głoski i litery itp.);
2. zajęcia właściwe, które dzielą się na:

  • ćwiczenia ruchowe – zabawy ruchowe do treści piosenki; należy zacząć od ruchów całego ciała (motoryki dużej), a potem przejść do ruchów precyzyjnych, np. ręki (motoryki małej);
  • ćwiczenia ruchowo-słuchowe – angażują analizator kinestetyczny i słuchowy; dzieci mogą wystukiwać rytm słyszanej piosenki, rzucać do siebie woreczkami wypełnionymi grochem w sytuacji usłyszenia określonego słowa w piosence itp.; można używać różnych pomocy, jak: sznurki, szarfy, balony, kolorowe chusteczki, wstążki, gumy;
  • ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe – polegają na odtwarzaniu ruchem wzorów graficznych (figur geometrycznych lub liter) w rytm jednocześnie śpiewanej piosenki; po demonstracji wzoru dziecko uczy się polisensorycznie (wielozmysłowo) przez dotyk, słuch, wzrok i ruch, np. dotyka palcem po fakturze narysowanego wzoru, rysuje wzór palcem w powietrzu, rysuje go na tackach z kaszą itp.;

3. zajęcia końcowe mają charakter ćwiczeń relaksacyjnych (masaż, ćwiczenia oddechowe), wyciszających i wokalno-rytmicznych.

Metoda Dobrego Startu nie tylko ułatwia dzieciom start szkolny, ale jest też ciekawą alternatywą dla nudnych i mało interesujących form pracy na lekcji. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe usprawniają trzy analizatory – kinestetyczno-ruchowy, słuchowy i wzrokowy. Przede wszystkim MDS przynosi frajdę maluchom, a jak wiadomo, nauka przez zabawę daje najlepsze efekty, jeśli chodzi o kształcenie.

Bibliografia

  • Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa 2008, ISBN 978-83-02-09802-4.
  • Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa 2002, ISBN 978-83-01122-29-4.
Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Rozwój emocjonalny malucha
Rozwój emocjonalny malucha

Opór u dziecka

Opór u dziecka

Jak mamy się zachować, kiedy półtoraroczny maluch kładzie się nam na podłodze sklepu w momencie, kiedy nie chcemy dorzucić do koszyka wymarzonej przez niego zabawki? Jak postępować, by w możliwie łagodny i sprawny sposób znaleźć kontakt z maluchem,...

Rozwój emocjonalny malucha

Bunt dwulatka

Bunt dwulatka to nie tyle bunt, co naturalny etap rozwoju dziecka. Około 18 miesiąca życia dziecko zaczyna się złościć, krzyczy, tupie nogami, najczęściej i najgłośniej wypowiada słówko „nie”. Co się stało z małym aniołkiem? Dziecko właśnie...

Rozwój emocjonalny malucha

Spokojne dziecko

Bywa, że dzieci są tak żywiołowe, że nie da się nad nimi zapanować. Nie są w stanie ani przez chwilę spokojnie usiedzieć w miejscu. Z drugiej zaś strony dzieci mogą być wyjątkowo spokojne. Nie przejawiają chęci do jakiejkolwiek formy aktywności, co...

Rozwój emocjonalny malucha

Organizacja Island Dolphin Care

Island Dolphin Care, Inc. (IDC) to organizacja, która ma na celu pomoc dzieciom wymagającym specjalnej opieki. Program organizacji jest skierowany do dzieci z fizycznym, psychicznym lub rozwojowym kalectwem oraz ich rodziców i rodzeństwa. Członkowie...

Rozwój emocjonalny malucha

Bajki terapeutyczne - co powinien wiedzieć każdy rodzic?

Bajki terapeutyczne - co powinien wiedzieć każdy rodzic?

Bajki terapeutyczne pomagają dziecku w przezwyciężaniu lęków oraz w radzeniu sobie w różnych sytuacjach. Wiele przeżyć, które dla maluchów są trudne, rodzicom mogą wydać się błahe. Bajki terapeutyczne przychodzą z pomocą również rodzicom, którzy chcieliby...

Rozwój emocjonalny malucha

Płaczliwość dziecka

Płaczliwość dziecka jest bardzo frustrująca dla rodziców i szkraba. Opiekunowie chcą chronić maluchy przed przykrością, dyskomfortem, lękami, ale czasami mimo szeregu starań, dzieci płaczą bezustannie. Płacz dziecka to podstawowy komunikat dla otoczenia,...

Bezdech wcześniaczy

Metoda kangura

Każdy rodzic z niecierpliwością oczekuje narodzin własnego dziecka. Im bliżej terminu porodu, tym silniejsze pragnienie ujrzenia i przytulania małego szkraba. Czasami zdarza się j

Metoda objawowo-termiczna

Metoda angielska

Metoda angielska jest nazywana także metodą podwójnego sprawdzenia. Jest to metoda naturalnego planowania rodziny, wykorzystująca pewne objawy do wyznaczenia, kiedy kobieta ma dni

Planowanie płci dziecka

Metoda chińska

Starożytna metoda chińska planowania płci dziecka opiera się na kalendarzu chińskim. Zaglądając do jego tabel można sprawdzić płeć dziecka, które ma się urodzić. Może się to sprawd