Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Kiedy ćwiczyć po porodzie?

To, kiedy ćwiczyć po porodzie zależy od kilku czynników: od tego, jak przebiegał poród, jaki to był rodzaj porodu (cesarskie cięcie czy poród naturalny), jak czuje się matka, jak goją się rany poporodowe, jaka jest kondycja młodej mamy. Nie zaleca się chodzenia na siłownię w pierwszych tygodniach po porodzie, kiedy organizm matki jest wyczerpany i łatwo o komplikacje poporodowe, takie jak krwawienie. Bardzo ostrożne i stopniowo wdrażane ćwiczenia mogą być dla matki korzystne, ale tylko po „dojściu do siebie” po urodzeniu dziecka.

1. Pierwsze ćwiczenia po porodzie

Na pewno wiele kobiet marzy o tym, aby od razu po porodzie powrócić do dawnych kształtów, a szczególnie do płaskiego brzucha. Niestety, nie jest to możliwe – przynajmniej nie od razu. Przede wszystkim przez pierwsze tygodnie po porodzie nie należy przeciążać mięśni brzucha ani żadnych innych. Spokojne spacery na świeżym powietrzu oczywiście są zalecane, a na początek lepiej nie próbować bardziej zaawansowanych i wyczerpujących ćwiczeń.

Z reguły kobiety ćwiczące przed ciążą i w czasie jej trwania szybciej wracają do swojej kondycji po porodzie. U niektórych z nich, jeśli poród przebiegł bez komplikacji, bezpieczne są ćwiczenia już po kilku-kilkunastu dniach od porodu. Inaczej rzecz się ma z kobietami, które rodziły poprzez cesarskie cięcie. W ich przypadku decyzję o rozpoczęciu ćwiczeń po porodzie powinien podjąć lekarz, po zbadaniu rany po cesarce.

Ogólnie rzecz biorąc, uznaje się, że dobrym momentem na rozpoczęcie ćwiczeń po porodzie jest szósty tydzień. Nie jest to jednak termin odpowiedni dla każdej młodej matki i najrozsądniej jest zapytać lekarza o opinię. On będzie w stanie ocenić, czy organizm kobiety jest gotowy na ćwiczenia i w razie potrzeby przeprowadzi odpowiednie badania.

Kobiety karmiące piersią powinny szczególnie uważać na wyczerpujące ćwiczenia. Istnieją badania, według których nadmierny wysiłek fizyczny prowadzi do gromadzenia się w mleku matki kwasu mlekowego, który sprawia, że mleko matki staje się gorzkie w smaku. Może to pogorszyć apetyt dziecka. Zapobiega się temu za pomocą laktatora – odciągając pokarm przed ćwiczeniami.

2. Zalety i wady ćwiczeń po porodzie

Należy pamiętać, że aby ćwiczenia po porodzie były bezpieczne, należy odpowiednio się nawadniać i stopniować natężenie ćwiczeń. Nie można zaczynać od ćwiczeń forsownych, gdyż przyniesie to więcej szkody niż pożytku młodej mamie.

Zalety ćwiczeń po porodzie to:

  • szybszy powrót do kondycji sprzed ciąży,
  • wzmocnienie mięśni, w tym mięśni brzucha,
  • poprawa nastroju,
  • rozładowanie stresu,
  • większa ilość energii.
Co jeść po porodzie?

Zdrowa dieta po porodzie jest kluczowa, aby kobieta szybko wróciła do formy.

Wady ćwiczeń po porodzie dotyczą tylko zbyt intensywnych i forsownych ćwiczeń. Te wykonywane stopniowo i z umiarem nie niosą za sobą ryzyka zdrowotnego. Zbyt wczesne lub intensywne ćwiczenia po porodzie mogą wywołać:

  • pogorszenie krwawienia poporodowego (zwiększa się intensywność krwawienia lub wydzielina zmienia kolor na jasnoczerwony),
  • różnego rodzaju powikłania poporodowe,
  • otwarcie ran poporodowych lub po cesarce.

Jeśli kobieta po porodzie poczuje się gorzej w czasie ćwiczeń, zacznie krwawić (albo krwawienie stanie się obfitsze) lub poczuje ból, powinna jak najszybciej znaleźć się pod opieką lekarza.

Polecane wideo:

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Jak odzyskać figurę po ciąży?
Jak odzyskać figurę po ciąży?

Matka karmiąca i odchudzanie

Matka karmiąca i odchudzanie

Dieta dla kobiety karmiącej Matka karmiąca musi szczególnie dbać o swój sposób odżywiania i nie chodzi tutaj tylko o zdrowie dziecka, ale również o powrót do odpowiedniej formy i zmniejszenie wagi ciała po ciąży.

Jak odzyskać figurę po ciąży?

Ćwiczenia brzucha po porodzie

Niejedna świeżo upieczona mama zastanawia się, kiedy może bez obaw zacząć ćwiczenia brzucha, by odzyskać figurę sprzed ciąży. Specjaliści są zdania, że można stopniowo wracać do aktywności fizycznej, gdy kobieta czuje się na siłach. Lekarze i położne doradzają jednak wstrzymanie się z ćwiczeniami do badań kontrolnych po sześciu tygodniach od narodzin dziecka. Jeśli kobieta ćwiczyła przez całą ciążę i urodziła dziecko siłami natury, już po kilku dniach może spacerować, robić uproszczone pompki i wykonywać ćwiczenia rozciągające. Z kolei po cesarskim cięciu należy odczekać 6-8 tygodni, zanim rozpocznie się ćwiczenia. Wskazane jest jedynie chodzenie w wolnym tempie. Jak przygotować się do ćwiczeń brzucha po ciąży? Jeżeli młoda mama nie była aktywna w czasie ciąży, nie powinna zbyt szybko rozpoczynać aktywności fizycznej po porodzie. Warto skonsultować się z lekarzem, czy wysiłek fizyczny faktycznie pomoże, zamiast zaszkodzić. Należy pamiętać, że przez 3-5 miesięcy po urodzeniu dziecka stawy i więzadła są rozluźnione, dlatego niewskazane jest forsowanie ciała. Najlepsze są mało intensywne ćwiczenia wzmacniające mięśnie i rozciągające. W niektórych klubach fitness organizowane są treningi przeznaczone dla świeżo upieczonych mam - warto się nimi zainteresować i ćwiczyć pod okiem profesjonalisty. Należy uważać w szczególności na mięśnie brzucha. U większości kobiet w ciąży pojawia się przerwa w mięśniach, w miarę jak brzuch powiększa się. Potrzeba 4-8 tygodni, by mięśnie wróciły do swojego właściwego ułożenia. Jeśli kobieta zaczyna ćwiczyć mięśnie brzucha zbyt wcześnie po porodzie, może je uszkodzić. Aby sprawdzić, czy ciało jest gotowe na większą aktywność fizyczną należy położyć się na plecach z nogami zgiętymi w kolanach. Następnie należy położyć palce lewej dłoni tuż nad pępkiem, a prawą dłoń na górnej części uda. Kolejny krok to wdech i wydech. W czasie wypuszczania powietrza należy podnieść głowę i ramiona z podłogi i przesunąć prawą dłoń w stronę kolana. W takiej pozycji mięśnie brzucha napinają się, a kobieta jest w stanie wyczuć przerwę w mięśniach brzucha. Jeżeli przerwa jest szeroka na trzy lub więcej palców, można delikatnie zacząć wzmacnianie mięśni brzucha poprzez wypychanie miednicy na leżąco oraz podnoszenie zgiętych w kolanie nóg siłą mięśni brzucha. Gdy przerwa w mięśniach zmniejszy się do szerokości 1-2 palców, można wprowadzić przysiady lub brzuszki. Popularne ćwiczenia na brzuch po ciąży Kobiety, które chcą uzyskać płaski brzuch powinny zacząć ćwiczenia mięśni poprzecznych. Są to najgłębiej położone mięśnie, które pomagają utrzymywać narządy wewnętrzne we właściwym położeniu. Niestety, tradycyjne brzuszki lub przysiady zwykle nie wpływają na stan mięśni poprzecznych. Aby je wzmocnić, należy skorzystać z programów fitness, na przykład z zajęć pilatesu. Co ciekawe, często ćwiczymy mięśnie poprzeczne, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Wciąganie brzucha oraz stanie z wyprostowanymi plecami angażuje te mięśnie. Nie oznacza to jednak, że można je zaniedbywać. Mięśnie poprzeczne są powiązane z mięśniami pleców - jeśli są silne, pomagają zredukować ból pleców. Przydają się również w trakcie porodu - jeżeli kobieta wie, jak kontrolować mięśnie poprzeczne brzucha, nie musi tak mocno przeć. Zajęcia z pilatesu lub specjalny trening wzmacniający mięśnie poprzeczne przed porodem to świetny pomysł, ale o mięśnie można i należy dbać także po urodzeniu dziecka. Ćwiczenia pomagają nie tylko osiągnąć płaski brzuch, ale i poprawić postawę i złagodzić bóle pleców. Efekt ten można uzyskać, ćwicząc w domu. Najpopularniejsze ćwiczenia na mięśnie brzucha to: specjalne brzuszki - połóż się na podłodze, zegnij nogi w kolanach i ustaw stopy pewnie na podłożu. Połóż dłonie po bokach pępka. Stanowczo naciśnij dolną część brzucha dwoma palcami z obu rąk. Delikatnie zacznij przyciągać dolną część brzucha do podłogi (wyobraź sobie sznurek ciągnący twój pępek w dół), ale nie poruszaj miednicą, nie podnoś klatki piersiowej i nie wstrzymuj oddechu. Przestań wciągać brzuch jak tylko poczujesz napięcie mięśni. Utrzymaj tę pozycję przez 10-15 sekund, oddychając normalnie. Wykonaj 10 powtórzeń. Nożyce - połóż się na podłodze, umieść dłonie pod pośladkami i przyciśnij plecy do podłoża. Podnieś jedną nogę około 25 cm ponad podłogę i powoli kładź ją z powrotem. Obniżając jedną nogę, unieś drugą. Wykonuj trzy serie nożyc po 10 powtórzeń. Podnoszenie miednicy - połóż się na podłodze, zegnij nogi w kolanach i ustaw stopy na podłożu. Powoli podnoś miednicę i chwilę wytrzymaj w tej pozycji, zanim położysz się z powrotem na podłodze. Zrób trzy serie po 15 powtórzeń. Pompki z uniesionymi nogami - to ćwiczenie jest przeznaczone dla kobiet, które czują, że ich tułów jest już bardzo silny. Przyjmij pozycję jak do standardowych pompek, ale stopy ustaw na szerokości bioder. Następnie podnieś jedną nogę tak wysoko, jak tylko potrafisz i zrób pompkę. Zmień nogi i powtórz. Jest to dość trudne ćwiczenie, dlatego nie należy porywać się na nie przed powrotem do formy. Optymalnie należy wykonywać trzy serie pompek po 10 powtórzeń. Mięśnie brzucha po ciąży i porodzie potrzebują czasu, by wrócić do dobrej kondycji. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie faktycznie pomagają, jednak nie należy forsować się i trenować zbyt intensywnie.

Jak odzyskać figurę po ciąży?

Powiększenie piersi po ciąży

Piersi po ciąży mogą ulec deformacji. U jednych kobiet staną się większe, u innych mniejsze. Wiele pań ma z tego powodu kompleksy i czuje się mało kobieco. Osiągnięcia nowoczesnej medycyny i chirurgii pozwalają jednak przywrócić wiarę w siebie i dają możliwość poczucia się atrakcyjną i pożądaną. Operacje powiększania biustu z powodzeniem mogą być wykonywane już po przebytej ciąży i po zakończeniu okresu karmienia naturalnego. Jak wygląda zabieg powiększania piersi? Biust jako symbol piękna kobiecego ciała zawsze był dla jego właścicielki ważnym elementem sylwetki, świadczącym o seksapilu i atrakcyjności. Wiele kobiet jest niezadowolonych z tego, jak je stworzyła matka natura i chciałoby go poprawić. Na operację powiększenia piersi decydują się zarówno młode mamy, których biust zniekształcił się w wyniku przebytej ciąży, jak również panie, które uważają, że ich piersi po prostu są za małe lub obwisłe. Tego rodzaju zabieg jest jedną z najpopularniejszych operacji plastycznych na całym świecie, ponieważ nie tylko zmienia rozmiar piersi, ale również sprawia, że są jędrniejsze, bardziej kształtne i symetryczne. Powiększanie biustu, czyli augmentacja lub mammoplastyka polega na chirurgicznym wszczepieniu implantów pod każdą piersią. Największą obawą pacjentek, związaną z operacją jest ryzyko pozostania blizn. Chirurg wykonujący zabieg musi więc wykonać właściwe cięcia, aby ślady po nich były jak najmniej widoczne. Miejsce, w którym mają one być zrobione nie może być przypadkowe i nie zawsze daje możliwość wyboru. Wszystko zależy od budowy i kształtu klatki piersiowej, gruczołu piersiowego oraz skóry na piersiach. Zazwyczaj implanty wprowadzane są poprzez trzy typowe drogi: z dołu pachowego, z fałdu podpiersiowego oraz z cięcia podotoczkowego. Zabieg odbywa się w znieczuleniu ogólnym i niestety bezpośrednio po jego wykonaniu pacjentka przez kilka tygodni będzie odczuwała ból i dyskomfort ruchowy. Zabronione jest więc dźwiganie, przeciążanie oraz wszelkiego rodzaju wysiłek fizyczny. Koszt operacji plastycznej piersi to około 11 000-12 000 zł. Rodzaje implantów O wielkości i rodzaju implantu decyduje pacjentka w porozumieniu z lekarzem wykonującym zabieg, który przy doborze musi uwzględnić budowę klatki piersiowej oraz kształt i wielkość naturalnych piersi kobiety poddającej się operacji. Wygląd nowych piersi zależy od kształtu implantów, które zostaną wszczepione. Wyróżnia się kształty okrągłe (wkładane pod mięsień i gruczoł piersiowy), anatomiczne (wkładane częściowo pod mięsień) oraz asymetryczne (wkładane tylko pod gruczoł piersiowy). Nie bez znaczenia jest również rodzaj wypełnienia. Najpopularniejsze są: żel silikonowy, roztwór soli fizjologicznej oraz wypełnienia mieszane, będące połączeniem dwóch pierwszych środków. Dawniej stosowano również silikon ciekły. Implanty mogą się różnić także budową otoczki (teksturowana lub gładka) oraz wyprofilowaniem, czyli stosunkiem wysokości implantu do jego średnicy (niski lub wysoki). Przygotowanie do zabiegu powiększenia piersi i pielęgnacja Aby poddać się operacji powiększenia piersi, należy się do niej odpowiednio przygotować. Przede wszystkim, na około sześć godzin przed zabiegiem pacjentka nie może jeść ani pić - musi być na czczo oraz po zakończonej miesiączce. Niezbędne jest również przeprowadzenie niektórych badań, takich jak badania krwi, USG piersi oraz EKG, a u kobiet powyżej czterdziestego roku życia wykonuje się dodatkowo RTG klatki piersiowej. Po wykonanym zabiegu warto również odpowiednio zadbać o nowe piersi. Wszelkie zabiegi pielęgnacyjne powinny być wykonywane już po zakończeniu okresu rekonwalescencji. Specjaliści zalecają stosowanie kremów nawilżających i ujędrniających, noszenie dobrze dopasowanego biustonosza (najlepiej bez fiszbin) oraz regularne wykonywanie badań, które mogą być przeprowadzone własnoręcznie - chodzi o to, żeby pacjentka dobrze poznała własne piersi oraz sposób ułożenia implantu, aby w przyszłości móc odpowiednio zareagować, gdy zauważy coś niepokojącego.

Jak odzyskać figurę po ciąży?

Zmniejszenie piersi po ciąży

po przebytej ciąży i po okresie karmienia, co daje im powód, aby poddać się zabiegowi zmniejszenia biustu. Na czym polega zabieg zmniejszania piersi

Jak odzyskać figurę po ciąży?

Odsysanie tłuszczu po ciąży

Ciąża potrafi bardzo zmienić kobietę, nie tylko psychicznie, ale również fizycznie. W okresie oczekiwania na dziecko nie tylko pojawiają się rozstępy (...) Kobiety w ciąży przybierają na wadze nie tylko z powodu dziecka, które noszą w brzuchu, ale również z innych przyczyn. Najczęściej jest to wywołane

Jak odzyskać figurę po ciąży?

Jak się odchudzić po ciąży?

. Jak odzyskać figurę po urodzeniu dziecka, KDC, Warszawa 2003, ISBN 83-89076-69-1, Szerstiennikow M. Psychologia odchudzania, KOS, Katowice 2005, ISBN 83-89375 (...) Po ciąży w domu pojawia się nowy członek rodziny, a na twoim ciele pozostaje kilka dodatkowych kilogramów. Wiele z kobiet uznaje, że po urodzeniu

Jak odzyskać figurę po ciąży?

5 porad dla kobiet, które nie mogą zrzucić wagi po ciąży

5 porad dla kobiet, które nie mogą zrzucić wagi po ciąży

Po zakończeniu ciąży zwykle staramy się jak najszybciej wrócić do formy. Ciało świeżo upieczonej mamy bywa jednak bardzo niepokorne, często stawiając (...) nad własnym ciałem. Nie(d)ocenione spacery Zastanawiając się, jak schudnąć po ciąży, należy pamiętać, że w pierwszych tygodniach

Jak odzyskać figurę po ciąży?

Co pić, żeby mieć płaski brzuch?

Co pić, żeby mieć płaski brzuch?

Łatwe do zrobienia, zdrowe i niskokaloryczne. Dzięki tym napojom zapomnisz o oponce i będziesz się cieszyć płaskim brzuchem. Idealna alternatywa dla pełnych cukru i konserwantów napojów dostępnych w sklepach. Woda smakowa Na sklepowych półkach pełno jest wód mineralnych wzbogaconych o

Jak odzyskać figurę po ciąży?

Wykonywanie ćwiczeń po cesarskim cięciu

Wykonywanie ćwiczeń po cesarskim cięciu

Cesarskie cięcie to bardzo ważna operacja, która pozwala na wydanie twojego dziecka na świat w przypadku komplikacji uniemożliwiających naturalny poród.

Jak odzyskać figurę po ciąży?

Sprawdź, jak zmieni się twoje ciało po ciąży

Sprawdź, jak zmieni się twoje ciało po ciąży

Zmiany w organizmie kobiety ciężarnej Ciąża to wyjątkowy okres dla każdej kobiety. To również moment, w trakcie którego jej ciało przechodzi wiele (...) zmian, które są szczególnie dostrzegalne zaraz po rozwiązaniu ciąży. Warto wiedzieć, jakich zmian w wyglądzie ciała można się spodziewać po wydaniu