Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Jazda na rowerze w ciąży

Jazda na rowerze to sport dozwolony tylko w pierwszym trymestrze ciąży, o ile nie ma przeciwskazań medycznych do uprawiania tego typu aktywności fizycznej. W późniejszym okresie ciąży wycieczki rowerowe są niewskazane, ponieważ ciąża nie lubi wstrząsów. Jeśli do tej pory był to jeden z elementów naszego aktywnego życia możemy zakupić rowerek stacjonarny lub wybrać się na wycieczkę do siłowni. Jazda rowerem w czasie ciąży może okazać się dla przyszłej mamy zbyt forsownym zajęciem i potencjalnie niebezpiecznym.

Polecane wideo:

Uprawianie sportu w czasie ciąży

W czasie ciąży można uprawiać sport, jednak z niektórymi dyscyplinami należy zachować szczególne bezpieczeństwo.

1. Jazda na rowerze w pierwszym trymestrze ciąży

Ciąża to niewątpliwie moment, kiedy kobieta musi zwracać szczególną uwagę na swoje ciało i zachowywać ostrożność przy wysiłku fizycznym. Nie oznacza to jednak, że nie może uprawiać żadnych sportów. Jazda rowerem w czasie ciąży zwiększa przepływ krwi, redukuje stres, poprawia nastrój oraz wzmaga wytrzymałość podczas porodu, natomiast po porodzie pozwoli na szybki powrót do pełni sił i zdrowia. Poprawia również jakość snu, niweluje dolegliwości ciążowe, np. niestrawność czy zaparcia, leczy bóle pleców, zwiększa tempo przemiany materii.

W pierwszym trymestrze ciąży wycieczki rowerowe są ciekawą formą aktywności fizycznej. Należy pamiętać o wygodnym stroju i komfortowym siodełku. W drugim i trzecim trymestrze ciąży należy zrezygnować z tego sportu z racji ryzyka przewrócenia się i w konsekwencji urazu lub złamania. Spowodowane to jest przesunięciem do przodu środka ciężkości ciała.

Jeśli kobieta mimo wszystko nie jest w stanie zrezygnować z takiej formy aktywności, udając się w trasę powinna wybierać takie drogi, które mają łagodny przebieg, gdzie nie ma ostrych zakrętów i wybojów. Należy jeździć niezbyt daleko od domu, mieć przy sobie telefon komórkowy, a najlepiej zabrać na wycieczkę partnera lub kogoś znajomego. Zanim kobieta ciężarna wsiądzie na rower powinna zadbać o wystarczający zapas wody na czas wycieczki oraz wygodny strój, który nie będzie powodował ucisków czy też dyskomfortu. Dobrze jest również monitorować tętno. Jeśli przekroczy 140 uderzeń na minutę, należy bezwzględnie przerwać trening.

2. Przeciwwskazania do jazdy na rowerze

Każdy rodzaj aktywności fizycznej, który może prowadzić do upadku, wstrząsu, uderzenia czy nadmiernego zmęczenia organizmu jest w czasie ciąży niewskazany. Jazda na rowerze w czasie ciąży nie jest niebezpieczna, jednak zagrożeniem mogą być wiążące się z tym sportem upadki, kolizje i niebezpieczny wzrost tętna. Wycieczki rowerowe w czasie ciąży można zastąpić ćwiczeniami na rowerku stacjonarnym.

Ciało w ciąży ulega totalnym transformacjom i zmianom. Należy być ostrożną i skonsultować się z lekarzem, jeszcze zanim wsiądziemy na rower. Pamiętajmy, że nawet jeśli wybieramy się na krótką przejażdżkę, organizm będzie potrzebować o 500 kalorii więcej w diecie.

Oczywiście, istnieją przeciwwskazania do uprawiania sportów, m. in. do jazdy na rowerze. Warto się z nimi zapoznać, bowiem troska o zdrowie własne i dziecka to priorytet. Zaprzestańmy uprawiać sporty, jeśli:

  1. Ciąża jest zagrożona – przodujące łożysko, poprzednie poronienia, krwiaki na macicy.
  2. Gdy pojawiają się krwawienia.
  3. Gdy jesteśmy w ciąży mnogiej.
  4. Gdy cierpimy na:
  • Cukrzycę
  • Nadciśnienie
  • Anemię
  • Choroby serca.

Ciąża to nie choroba i aktywność fizyczna przyszłej mamy ma ogromny wpływ na rozwój dziecka, przebieg porodu i powrót do dawnej sylwetki po urodzeniu malucha.  

Anna Liszewska, ponad rok temu

Polecane wideo:

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Kiedy co?

młoda_mama17 • ostatni post 2 miesiące temu

5

ciąża

~malinka92 • ostatni post 3 miesiące temu

1
Artykuły Zabronione ćwiczenia w ciąży
Zabronione ćwiczenia w ciąży

Jazda konna

Jazda konna

Jazda konna w czasie ciąży jest sportem, który budzi wiele kontrowersji. Wielu lekarzy ginekologów jest zgodnych, że ten sport jest rodzajem aktywności, którego warto zaniechać na czas ciąży.

Zabronione ćwiczenia w ciąży

Bieganie w ciąży

Bieganie w ciąży

Okres ciąży absolutnie nie musi wiązać się z rezygnacją z biegania. Bieganie powinno w tym czasie służyć zachowaniu dobrej kondycji i zapobiec (...) nadmiernemu przyrostowi masy ciała. Wiele kobiet kontynuuje programy trudniejszych ćwiczeń bez negatywnych objawów, chociaż istnieje szansa

Zabronione ćwiczenia w ciąży

Jazda konna w ciąży

ciąży możemy zaliczyć: marsz, bieganie rekreacyjne, ćwiczenia na rowerze stacjonarnym, wodny aerobik, callanetics (pod okiem uprawnionego trenera (...) trymestrze ciąży, jazdę na łyżwach, narty wodne, biegowe i zjazdowe, nurkowanie, gry zbiorowe, czy pewne rodzaje ćwiczeń callanetics. Bezwzględnie

Jazda na rowerze stacjonarnym w ciąży

Wybór rowerka stacjonarnego

Wybór rowerka stacjonarnego

Regularne ćwiczenia wykonywane w czasie ciąży przynoszą ciału wiele korzyści pod warunkiem, że są w odpowiedni sposób wykonywane.

Ćwiczenia w ciąży

Jazda na rowerze stacjonarnym w ciąży

Wiele kobiet w ciąży zastanawia się, czy jazda na rowerze stacjonarnym jest dozwolona w ciąży. Specjaliści odpowiadają, że jazda (...) na nim jest jak najbardziej wskazana. Przeciwwskazania dotyczą tylko zwykłego roweru, którym jazda po zatłoczonym mieście i nierównych drogach dla kobiety w ciąży

Jazda na rowerze stacjonarnym w ciąży

Jak wybrać rower stacjonarny?

w ciąży koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Co powinnaś jeszcze wiedzieć o ćwiczeniach w trakcie ciąży? Czy jazda na rowerze w trakcie ciąży (...) jest bezpieczna? W trakcie ciąży jazda na rowerze stacjonarnym jest bezpieczna. U kobiety ciężarnej środek ciężkości się zmienia i utrzymanie równowagi na zwykłym rowerze mogłoby być trudne, jednak ryzyko spadku z roweru stacjonarnego jest bardzo niewielkie i można na nim bezpiecznie ćwiczyć. Regularnie wykonywane w czasie ciąży ćwiczenia mogą zwiększyć poziom energii i zmniejszyć bóle pleców. Według University of Maryland Medical Center, może to znacznie poprawić zdolność radzenia sobie ze zmianami związanymi z ciążą. Wybierając rower stacjonarny do ćwiczeń w czasie ciąży, zwróć uwagę, czy posiada on wygodne siedzenie. Jeżeli siedząc na nim, odczuwasz bóle pleców, zastanów się nad wyborem roweru o siedzeniu w postaci wygodnego krzesła, który posiada pedały z przodu. Będzie ci znacznie wygodniej. Ćwiczenia na rowerze wzmacniają mięśnie nóg oraz poprawiają kondycję fizyczną. Od czasu do czasu warto również zadbać o mięśnie pleców i rąk. W tym celu warto wybrać się na basen. Pływanie żabką doskonale działa na mięśnie tułowia i nie obciąża stawów. Co powinnaś wiedzieć o ćwiczeniach w trakcie ciąży? Podczas ćwiczeń unikaj noszenia ciasnych ubrań. Wybieraj odzież wykonaną z elastycznych i rozciągliwych materiałów. Pamiętaj o tym, aby podczas wysiłku głęboko oddychać. Twoje tętno nie powinno być wyższe niż 140 uderzeń na minutę. W trakcie ćwiczeń regularnie pij wodę. Najlepiej nawodnić organizm kilkanaście minut przed treningiem, a także po nim. Nie zapomnij o popijaniu wody między ćwiczeniami. W razie wystąpienia jakichkolwiek niepożądanych objawów, takich jak te poniżej - koniecznie przerwij ćwiczenia: nudności, uczucie osłabienia, ból, zawroty głowy, duszność, skurcze. Warto również w tym czasie skonsultować się z lekarzem i dowiedzieć się, czym mogły one być spowodowane. Być może lekarz trochę ograniczy twoją aktywność fizyczną. W trakcie ciąży bezpieczeństwo twojego dziecka oraz twoje jest najważniejsze. W tym czasie umiarkowana aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Wybieraj jednak te bezpieczne formy ćwiczeń, takie jak jazda na rowerku stacjonarnym czy pływanie na basenie. Dzięki temu będziesz miała pewność, że nic nie zagraża twojemu zdrowiu oraz zdrowiu dziecka.

Ćwiczenia w ciąży

Jaki sport w ciąży?

, pilates, jazda na rowerze stacjonarnym, body ball. Jakie sporty są zabronione w ciąży? W przypadku kobiet w ciąży niewskazane są następujące formy (...) aktywności fizycznej: sporty i czynności, które narażają ciężarną na utratę równowagi i upadek, na przykład pozornie bezpieczna jazda na rowerze

Zakupy dla przedszkolaka

Rower dla dziecka

Rower dla dziecka to doskonały prezent z okazji urodzin bądź innej okazji. Jazda na rowerze dostarcza bowiem dziecku niesamowitej porcji zabawy, pozytywnie wpływa na jego zdrowie, uczy zdolności koncentracji i utrzymywania równowagi. Dostępne na rynku rowerki dla dzieci (rowerek biegowy, rower trójkołowy) pozwalają na uprawianie tej aktywności dzieciom w różnym wieku. Wbrew pozorom nauka jazdy na rowerze nie jest skomplikowana, wymaga jedynie odpowiedniego przygotowania sprzętu oraz odrobiny cierpliwości. Rowerki dla dzieci Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rowerków dla dzieci, które są dostosowane do różnego wieku, wzrostu i zdolności motorycznych naszych pociech. Dla najmłodszych dzieci przeznaczony jest rowerek biegowy, określany także jako laufrad lub balance bike. Zaletą takiego roweru dla dzieci są niewielka waga oraz rozmiar. Rowerek biegowy nie ma pedałów, zębatki oraz łańcucha, dzięki czemu dziecko skupia całą uwagę na utrzymywaniu równowagi, bowiem funkcją rowerka, poza dostarczaniem zabawy, jest nauka balansowania. Z takiego roweru mogą korzystać dzieci, które ukończyły 18. miesiąc życia, bowiem nie rozwija on dużych prędkości, a styczność stóp z podłożem powoduje, że dziecka może się zatrzymać w każdej chwili. Dla nieco starszych dzieci przeznaczony jest rower trójkołowy. Jest to niezwykle bezpieczny sprzęt, ponieważ na jego wyposażeniu są 5-punktowe pasy bezpieczeństwa, które umożliwiają stabilność podczas jazdy. Oczywiście, rodzice przy wybieraniu sprzętu dla swojego dziecka mogą dokonać zakupu rowerku z czterema kółkami, a później, gdy dziecko opanuje jazdę, odkręcić dwa wspomagające stabilność kółka. Jazda na rowerze Naukę jazdy na rowerze należy rozpocząć jak najwcześniej, bowiem niesie ona ze sobą bardzo wiele zalet i pozytywnie wpływa na rozwój młodego organizmu. Jazda na rowerze wiąże się z następującymi aspektami: pobudza do aktywności bardzo wiele partii mięśni młodego ciała; uczy utrzymywania równowagi stabilności; uczy podejmowania szybkich decyzji i reagowania na okoliczności zewnętrze; kształci zdolność koncentracji i pomaga zdobywać pewność siebie; jest szkołą cierpliwości i przezwyciężania porażek; poprawia kondycję i pomaga w zwalczaniu niektórych dolegliwości; jest doskonałym sposobem spędzania wolnego czasu; dostarcza dziecku radości i zabawy. Zazwyczaj to rodzice są pierwszymi nauczycielami jazdy na rowerze, toteż rodzinne spędzanie czasu jest dodatkową zaletą tej formy aktywności. Rowerek dla dziecka może być doskonałym prezentem z okazji urodzin bądź dobrego zachowania. Nauka jazdy na rowerze dla dzieci Zanim zaczniesz uczyć swoje dziecko jazdy na rowerze musisz zadbać o dodatkowy sprzęt potrzebny do nauki jazdy: kask oraz ochraniacze na łokcie i kolana. Kupując rowerek dziecięcy, musisz także pamiętać o odpowiednim wyregulowaniu siodełka. Możesz to zrobić w sklepie podczas zakupu. Na początku siodełko powinno być ustawione na takiej wysokości, żeby dziecko mogło swobodnie dotykać stopami do podłoża, a z czasem można je podnieść wyżej. Jeśli chodzi o kierownicę, to powinna być ona tak ustawiona, żeby dziecko, dotykając jej, nie zginało pleców w pałąk. Koła powinny być proporcjonalne do wzrostu twojej pociechy. Na tak przygotowanym rowerku możesz rozpocząć naukę jazdy. Ustaw pedały tak, by jeden z nich był skierowany ku przodowi, wtedy malec nie zużyje dużo energii do wprawienia roweru w ruch. Gdy dziecko ruszy do przodu, nie odstępuj go nawet o krok. Trzymaj mocno za siodełko lub zamocuj z tyłu długi kij, dzięki któremu będziesz pomagała dziecku utrzymać równowagę. Musisz także pokazać dziecku, jak swobodnie hamować, korzystać z hamulca ręcznego, skręcać w lewo i w prawo. Zadaniem rodzica jest także motywowanie dziecka do jazdy na rowerze. Jeśli jazda na rowerze z początku się nie udaje, to nie należy zachęcać dziecka do kolejnych prób.

Choroby i dolegliwości w ciąży

Wskazówki, jak przetrwać w ciąży z migreną

Wskazówki, jak przetrwać w ciąży z migreną

. Regularne i umiarkowane ćwiczenia fizyczne, takie jak aerobik, chodzenie, pływanie, jazda na rowerze, pomagają zmniejszyć częstotliwość i natężenie bólu (...) na światło i dźwięk.Co wywołuje migrenę w ciąży? Główną przyczyną ataków migreny podczas ciąży są hormony. Lekarze twierdzą jednak, że to nie jedyni

Ćwiczenia w ciąży

Gimnastyka w ciąży

, upadki, zranienia itp. Do sportów zakazanych w ciąży należą głównie jazda na nartach, gra w tenisa, golfa, wspinaczki górskie, sporty walki i wiele (...) . Jeżeli kobieta nie biegała nigdy, lepsze będą spacery, piesze wędrówki, pływanie czy jazda na rowerze. Niezwykle ważny jest ruch na świeżym