Dziecko gra w MMO

Nie mamy czasu. Pracujemy, mamy dodatkowe zajęcia, sprawdzamy pracę domową dziecka po jego powrocie ze szkoły i nie nadążamy za pędem technologicznym. W tym samym czasie nasze dziecko może żyć w innym świecie, o którym w ogóle nie mamy pojęcia. Warto się zainteresować, co się w tym świecie dzieje.

Polecane wideo:

1. Co to jest gra sieciowa?

Jeśli nie graliśmy nigdy w gry sieciowe, zasada ich działania może się nam wydać idiotyczna. Przed graczami otwarty zostaje cyfrowy świat, po którym poruszają się sterowani przez nich bohaterowie. Świat ma swoją część wspólną, w której gracze widzą swoje postacie i wchodzą z nimi w interakcje, ale najczęściej spory jego element zostaje zduplikowany albo dla pojedynczego gracza, albo dla grupy graczy.

Najprościej to wyjaśnić na przykładzie: gdy wchodzimy w realnym świecie do sklepu spożywczego, a wokół nas kłębią się ludzie, jest to część wspólna świata gry MMO. Możemy z innymi ludźmi rozmawiać, widzimy co robią. Gdyby po wejściu do sklepu wszyscy ludzie poza nami i naszymi znajomymi znikali (i gdyby działo się tak dla każdego człowieka z osobna), mielibyśmy typowy mechanizm gier sieciowych.

Co się robi w takiej grze sieciowej? Rozwija się swojego bohatera, zwykle poprzez samotne (tak!) powtarzanie tych samych czynności (nazywane grindowaniem). Są gry MMO, w których rozwój postaci realizowany jest mądrzej, ale są też takie, w których gracz musi paręset albo i parę tysięcy razy zrobić dokładnie to samo. Czemu dzieciaki to robią? Bo cały czas mają poczucie rozwoju i cały czas majaczy na horyzoncie jakiś cel.

World of Warcraft

Zmieniające się krajobrazy w WoW zachęcają do poznawania nowych miejsc i realizacji swoich misji.

2. Interakcja sieciowa

W grze sieciowej, o dziwo, niewiele jest sieciowości w powszechnym znaczeniu tego słowa. Inni gracze potrzebni są albo do formowania grup, albo do handlu, albo do prowadzenia walk. Bardzo niewiele ludzi ma ochotę na prawdziwe społeczne stosunki w grze sieciowej, znalezienie kogoś, kto chciałby choćby wymienić kilka zdań może stanowić poważne wyzwanie! Dlatego też nie demonizujmy faktu "grania z innymi ludźmi", to najmniejszy problem, jaki gry sieciowe mogą stanowić dla naszego dziecka.

Dużo poważniejsze są liczne mechanizmy mogące wpływać na zwiększanie uzależnienia od gry sieciowej. Na pierwszym miejscu stoi rywalizacja z kolegami – zawsze znajdzie się taki, który ma wyższy poziom niż nasze dziecko, a więc naturalnym odruchem będzie potrzeba dogonienia go. W grach sieciowych bardzo dużo zależy od losu i to on stanowi kolejny przyciągający czynnik. Stanie w miejscu i zabijanie setek takich samych przeciwników tylko dlatego, że jeden z nich może upuścić bardzo cenny przedmiot to esencja grindowania.

Mechanizmów związujących gracza z grą jest masa. Zadania, które można wykonać raz dziennie. Pule najrozmaitszych punktów, których można zgromadzić ograniczoną liczbę w tygodniu. Przedmioty, które można wykonać raz na kilka dni. To wszystko sprawia, że podatny na tego typu triki umysł czuje coraz silniejszą potrzebę grania w grę sieciową.

Warto przy okazji dodać, że gra sieciowa nigdy się nie kończy. Gracz zawsze ma przed sobą kolejny cel, zawsze są kolejni gracze do pokonania, zawsze jest króliczek, za którym się goni. Tajwańscy naukowcy w 2009 roku po przebadaniu grupy studentów doszli do wniosku, że uzależnienie od gry MMO może być stwierdzone na bazie pięciu krytycznych czynników: ciekawości, poczucia obowiązku, poczucia przynależności, potrzeby nagrody oraz potrzeby aktorskiej. Dziś świat się zmienił, zmalały potrzeby aktorskie i poczucia przynależności, ale przez to pozostałe elementy są dużo silniej akcentowane w grach sieciowych.

3. Walczyć? Nie walczyć? Wiedzieć!

Małe dzieci nie powinny grać w gry sieciowe, a już na pewno nie bez naszej wiedzy. Ogrom mechanizmów mających wciągać gracza na dłuższy okres sprawia, że musimy stale trzymać rękę na pulsie. Nie każę oczywiście zakładać postaci i ruszać w cyfrowy świat, ale dobrze chociaż o grze poczytać albo poświęcić godzinę i poprosić dziecko, żeby pokazało nam, na czym cała gra polega.

Co ciekawe, maluchy potrafią grać w gry sieciowe na zupełnie różne sposoby. Mój syn na przykład gra w World of Warcraft (jedną z najbardziej dopracowanych i popularnych gier MMO) niczym turysta. W ogóle nie pcha go do przodu potrzeba rozwijania postaci, on chce zobaczyć jak najwięcej krajobrazów i zagrać jak największą liczbą bohaterów. Zakłada więc co chwila nowego, wykonuje paręnaście zadań... i zaczyna od nowa. Akurat w World of Warcraft postaci mają (przynajmniej na początku) zupełnie różne misje i znajdują się w innych miejscach świata, co mu idealnie pasuje.

Wiele gier MMO nie wymaga żadnych opłat. Wiele gier MMO ma niepozorną grafikę. Jeśli zatem przez ostatnie pół roku nie kupowaliśmy naszemu dziecku gier, a ono spędza wiele godzin dziennie przed komputerem, lepiej się zainteresujmy, w co gra. Wejdźmy z nim w inny świat, postarajmy się je zrozumieć i – jeśli chcemy dziecko odkleić od monitora – wytłumaczmy, w jaki sposób gra stara się je do siebie przyciągnąć. Nie bagatelizujmy sprawy. Nie mówmy "oj, w coś tam sobie gra, komu to przeszkadza, do tego nie trzeba za to płacić". Gry sieciowe potrafią być niebezpieczne i musimy zdawać sobie z tego sprawę. Broń Boże nie mówię, żeby ich zabraniać albo od nich odcinać. Panujmy nad nimi.

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Zabawki

AlaGrunwald • ostatni post 2 tygodnie temu

9
Artykuły Cyber Parenting
Cyber Parenting

Kinect Gwiezdne Wojny

Kinect Gwiezdne Wojny

Gratka dla miłośników Gwiezdnych Wojen Twoje dziecko pokocha tę grę. Wróć do artykułu Rodzinna zabawa z grami Kinect.

Cyber Parenting

Kamera EyeOn™ Baby

Kamera EyeOn™ Baby

Przód kamery EyeOn™ Baby Kamera EyeOn™ Baby to prosty i profesjonalny wygląd oraz niezawodna jakość.Bok kamery EyeOn™ Baby Kamera EyeOn™ Baby ma niewielkie rozmiary, dzięki czemu nie zajmuje dużo miejsca w pomieszczeniu.Tył kamery EyeOn™ Baby...

Cyber Parenting

Tablety i smartfony niszczą neurony u małych dzieci

Jak wynika z badań Millward Brown przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Dzieci Niczyje ponad 40 proc. dzieci, które nie ukończyły jeszcze dwóch lat, korzysta ze smartfonów i tabletów. Zbyt wczesne korzystanie z tego typu urządzeń może być szkodliwe dla...

Cyber Parenting

Just Dance 2014

Just Dance 2014

Just Dance 2014 na konsolę Xbox 360 Dla wszystkich wielbicieli tańca i ruchu. Wróć do artykułu Rodzinna zabawa z grami Kinect.

Cyber Parenting

Niezapomniane chwile z kamerą EyeOn™ Baby

Niezapomniane chwile z kamerą EyeOn™ Baby

Elektroniczna kamera Kamera EyeOn™ Baby pomoże zapamiętać najpiękniejsze chwile spędzone z Twoim dzieckiem.Kamera EyeOn™ Baby Dzięki tej kamerze, żadna z chwil nie zostanie zapomniana.Działanie kamery EyeOn™ Baby Obsługa kamery jest bardzo prosta...

Cyber Parenting

Dziecko w sieci

Niebezpieczeństwa internetu - rozmowa z prezesem Fundacji Kidprotect Internet nie jest ani dobry, ani zły. To od nas zależy, czy będzie przestrzenią bezpieczną. O bezpieczeństwo w globalnej sieci dbaj tak, jak dbasz o nie w świecie realnym (ze strony...

Cyber Parenting

Nie taki komputer straszny

zadanie, ale jestem pewna, iż jeśli poświęcicie trochę czasu to uda wam się wymyślić coś, co moglibyście robić z razem z dzieckiem poza cyber światem

Cyber Parenting

Dziecko w sieciach społecznościowych

Twoje dziecko jest ciekawym świata przedszkolakiem? Przestają go już interesować kolorowanki, rysowanie w programie Paint albo gry komputerowe zakupione przez rodziców? Przychodzi w końcu moment, gdy dorastające dziecko chce założyć swoje konto na jednym...

Cyber Parenting

Na co czekać: 8 najciekawszych gier dla dzieci

Wprawdzie gry to medium głównie dla dorosłych, ale producenci nie zapominają też o dzieciakach. Obecnie rynek zapowiedziowy trwa w fazie przyczajenia ze względu na fakt, iż najlepiej ogłaszać nowe tytuły na czerwcowych targach E3 w Stanach Zjednoczonych,...