Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Dieta kobiety w ciąży

Ciąża to najlepszy moment, by przejść na zdrowy sposób odżywiania się. Spożywanie różnorodnych i wartościowych produktów zapewni dziecku optymalny start, jednocześnie przynosząc korzyści przyszłej mamie. Należy pamiętać o tym, że nie czas na wprowadzanie radykalnych zmian. Niewskazane jest przechodzenie z diety mięsnej na wegetarianizm, i odwrotnie. Wystarczą drobne korekty w przyzwyczajeniach żywieniowych, aby dziecko otrzymało najlepsze składniki odżywcze. Dieta kobiet w ciąży powinna być urozmaicona i zrównoważona w celu zapewnienia energii i odpowiedniej ilości kalorii.

Prawidłowa dieta w ciąży

Eksperci w dziedzinie żywienia i dietetycy dzielą żywność na pięć grup:

  • Węglowodany złożone.
  • Owoce i warzywa.
  • Nabiał.
  • Mięso (w tym drób i ryby).
  • Oleje, tłuszcze i cukier.

Najważniejszą rolę w piramidzie żywienia kobiety ciężarnej stanowią węglowodany złożone. Pieczywo, płatki zbożowe, makarony, ryż oraz ziemniaki powinny stanowić około 1/3 wszystkiego, co zjadasz. Najlepszy będzie naturalny ryż, razowy chleb i makaron. Zawierają, bowiem witaminy z grupy B, E, 20% białka i błonnik.

Ważnym elementem diety są warzywa i owoce. Dostarczają wodę, błonnik, witaminy i minerały.

  • Owoce cytrusowe, truskawki, kiwi – witamina C.
  • Owoce żółte, czyli mango, brzoskwinie, morele to źródło beta-karotenu.
  • Pomarańcze, mandarynki, jeżyny, maliny i banany, zawierają kwas foliowy.
  • Suszone owoce to źródło żelaza.
  • Warzywa zielone typu brokuły, brukselka czy szpinak to źródło kwasu foliowego, witaminy C, beta-karotenu i żelaza.
  • Warzywa o jadalnych korzeniach – marchew, rzepa są źródłem witaminy B1.
  • Nasiona roślin strączkowych i soczewica zawierają białko, błonnik, witaminy z grupy B oraz minerały.
  • Soki owocowe i warzywne to źródło wody, witamin i minerałów.

Mleko, jogurty, sery zawierają wapń, który jest jednym z najważniejszych minerałów w okresie ciąży. Wspomaga on rozwój układu kostnego i chroni kościec matki.
Mięso, jaja, nasiona roślin strączkowych czy orzechy obfitują w białko, które posłuży do budowy komórek, tkanek i narządów dziecka. Są również źródłem witamin z grupy B, żelaza i cynku.
Produkty z grupy cukrów, tłuszczów i olejów są wysokokaloryczne i ubogie w składniki odżywcze. Należy ograniczyć ich spożycie do poziomu 30% konsumowanych kalorii.

Czego nie jeść w ciąży?

Podczas ciąży kobieta jest podatna na infekcje pokarmowe, zagrażające dziecku. Toksyny bakteryjne są w stanie przeniknąć przez łożysko, do organizmu dziecka. Najbardziej powszechne z nich to listerioza, salmonelloza i toksoplazmoza. Aby uniknąć zakażenia listeriozą, należy wyeliminować z diety dojrzałe sery, sery pleśniowe, pasztety mięsne, rybne lub warzywne, niepasteryzowane mleko krowie, owcze i kozie, podgrzewane potrawy, gotowe surówki kupione w sklepie, parówki, niedogotowany drób, owoce morza czy surowe ryby. Bakterie salmonelli są równie niebezpieczne. Aby zminimalizować ryzyko zarażenia, należy bezwzględnie unikać surowych jaj. Jeśli kobieta ma ochotę na jajko, powinna je wcześniej oddać obróbce termicznej – usmażyć, ugotować. Jeśli ciężarna zastanawia się jak uniknąć toksoplazmozy, powinna zrezygnować ze spożywania surowego mięsa (szynka parmeńska czy tatar). Pierwotniak Toxoplasma gonidii zamieszkuje oprócz odchodów zwierząt również w glebie, dlatego bardzo ważne jest dokładne mycie owoców i warzyw.

Z diety przyszła matka powinna wyeliminować alkohol w każdej postaci. Badania dowodzą, że nawet lampka wina może zaszkodzić nienarodzonemu dziecku. Jeśli ciężarna lubi pić kawę, może pozwolić sobie na jedną filiżankę dziennie (taka ilość kawy zawiera od 75 do 150 mg kofeiny). Spożywanie ponad 200 mg dziennie tego trunku ogranicza absorpcję niezbędnych składników odżywczych oraz może zwiększyć ryzyko poronienia lub urodzenia dziecka z niedowagą.

Anna Liszewska

Polecane wideo:

Redakcja parenting.pl, 10 miesięcy temu
Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Kiedy co?

młoda_mama17 • ostatni post 2 miesiące temu

5

ciąża

~malinka92 • ostatni post 2 miesiące temu

1
Artykuły Dieta w ciąży
Dieta w ciąży

8 produktów bogatych w magnez

8 produktów bogatych w magnez

Mała rzecz, ogromny wpływ Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest magnez dla naszego zdrowia. Jest istotny ze względu na każdą funkcję i tkankę ciała, wspomaga zdrowie układu odpornościowego, zapobiega stanom zapalnym związanym z niektórymi rodzajami raka, jest dobry na serce i może nawet zmniejszyć ryzyko zawału. Badania na Uniwersytecie Harvarda wykazały, że codzienna dawka

Dieta w ciąży

Cała prawda o kwasach omega-3

Cała prawda o kwasach omega-3

Czym są kwasy omega-3? Kwasy tłuszczowe omega-3 - to nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a zwłaszcza układów krwionośnego oraz nerwowego. Organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć tych kwasów, dlatego należy dostarczać je z pożywieniem. Sprawdź, które produkty zawierają te cenne dla zdrowia składniki.Orzechy włoskie - doskonałe źró

Dieta w ciąży

Sekrety zdrowego odżywiania

Sekrety zdrowego odżywiania

Co zrobić, aby zacząć zdrowo się odżywiać? Zdrowe odżywianie jest modne i promowane przez wiele gwiazd światowego formatu. Co zrobić, aby rozpocząć przygodę ze zdrowym odżywianiem? Oto rady dla ciebie!Zrezygnuj z produktów wysokokalorycznych Większość kalorii pochodzi z produktów bogatych w cukier oraz tłuszcz, a więc wszelkiego rodzaju słodyczy, cukierków, ciastek, ale także dań typu fast fo

Dieta w ciąży

Napoje dla kobiety w ciąży

Napoje dla kobiety w ciąży

Napoje podczas ciąży Podczas ciąży należy uważać nie tylko na to, co się je, ale również na to, co się pije. Drinki są oczywiście zakazane (...) ciąży. Pij przynajmniej 2,5 do 3 litrów wody dziennie, co nawodni organizm, złagodzi huśtawki nastrojów i dostarczy energii.Smoothie Smoothie to zdrowy

Dieta w ciąży

9 rodzajów sera, które możesz bezpiecznie jeść w ciąży

9 rodzajów sera, które możesz bezpiecznie jeść w ciąży

Jakie sery można jeść w ciąży? Na pewno wiesz, że kobiety w ciąży nie powinny jeść niektórych produktów spożywczych. Na liście rzeczy zakazanych (...) i ma charakterystyczny, lekko kwaśny i orzechowy smak. Bez obaw możesz po niego sięgnąć nawet w ciąży. Wyśmienicie smakuje jedzony solo, ale nadaje się też do zapiekania

Dieta w ciąży

Czego unikać w ciąży?

Czego unikać w ciąży?

Czego unikać w ciąży? W diecie kobiety ciężarnej istnieją niejakie ograniczenia. Aby zadbać o zdrowie dziecka i jego prawidłowy rozwój, należy (...) zrezygnować z picia alkoholu i napojów zawierających kofeinę. Kobieta w ciąży nie powinna spożywać produktów wysokoprzetworzonych, np. dań z puszki i innych

Dieta w ciąży

Dieta - pierwszy trymestr

jest momentem przełomowym - musimy dbać o siebie i o dziecko. Dieta na pierwszy trymestr ciąży powinna gwarantować odpowiednie ilości witamin i składników (...) stracić dodatkowe kilogramyjuż w pierwszych miesiącach po porodzie. Dieta na pierwszy trymestr ciąży Na początku najważniejsze jest uświadomienie

Dieta w ciąży

Składniki odżywcze

Składniki odżywcze ważne dla prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju płodu, to między innymi kwas foliowy, żelazo, jod, cynk oraz niezbędne (...) nienasycone kwasy tłuszczowe. Tylko urozmaicanie jadłospisu w ciąży i wykorzystywanie w przygotowywaniu posiłków różnych produktów spożywczych zmniejsza ryzyko

Dieta w ciąży

Dieta w nadciśnieniu ciążowym

Dieta w nadciśnieniu ciążowym

Regularna kontrola ciśnienia w ciąży jest jednym z obowiązków przyszłej mamy. Ze względu na fakt, że ciśnienie tętnicze krwi odzwierciedla stan (...) jest także stosowanie się do prostych reguł żywieniowych w leczeniu nadciśnienia. Zatem co powinna zawierać dieta na nadciśnienie ciążowe