Trwa ładowanie...

Czy polskie szkoły radzą sobie z dokuczaniem?

Avatar placeholder
14.04.2016 11:37
Czy polskie szkoły radzą sobie z dokuczaniem?
Czy polskie szkoły radzą sobie z dokuczaniem?

Trwa druga edycja kampanii społecznej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Jej organizatorzy zwracają uwagę na niepokojącą skalę problemu dokuczania w szkołach, a także na poziom przygotowania nauczycieli do radzenia sobie z nim. Wyniki badań są niepokojące!

Nauczyciele nie czują się w pełni przygotowani do radzenia sobie z problemami przemocy w szkole – tylko co piąty uznał, że jego wiedza i umiejętności związane z tematem dokuczania i agresji rówieśniczej są całkowicie wystarczające. Aż jedna czwarta wychowawców jest przekonana, że w ich klasach problem nie występuje.

W jaki sposób zwiększać świadomość problemu wśród nauczycieli? Być może dobrym pomysłem będzie podsunięcie nauczycielom gotowych scenariuszy zajęć dotyczących problemu dokuczania wśród uczniów. Materiały dostępne są na stronie badzkumplem.cartoonnetwork.pl. Można tam również znaleźć przystępny schemat rozwiązywania problemów wychowawczych wśród uczniów, zamknięty w sześciu prostych krokach.

Ogromnym problemem polskiej szkoły jest brak przygotowania nauczycieli do radzenia sobie z problemami wychowawczymi, w szczególności związanymi z agresją i przemocą szkolną. Nie przygotowują do tego ani studia, ani programy doskonalenia oceniane jako zbyt teoretyczne i krótkie. W rezultacie nauczyciele zmuszeni są do działania głównie w oparciu o swoją intuicję. Tymczasem, pomimo obecności w szkole psychologów i pedagogów, to najczęściej nauczyciele są pierwszymi osobami, które mają szansę zareagować na przypadki dokuczania w szkołach. – mówi psycholog Karolina Malinowska z Instytutu Badań Edukacyjnych.

Zobacz film: "Największy problem wśród gimnazjalistów to przemoc słowna, nie fizyczna"

Zdecydowana większość nauczycieli bierze udział w różnego rodzaju szkoleniach i innych formach doskonalenia zawodowego, podczas których porusza się tematy związane z dokuczaniem i przemocą w szkole: w ciągu dwóch lat poprzedzających badanie zaledwie co piąty nauczyciel nie uczestniczył w takich działaniach. Badane osoby zwracają jednak uwagę na mało angażującą formę szkoleń, które najczęściej odbywają się w formie wykładu. Niepokojący jest również fakt, że jedynie co dwudziesty nauczyciel szkolił się w zakresie postępowania ze świadkami dokuczania i przemocy. Tymczasem, jak wskazują eksperci, prawidłowa reakcja dzieci będących świadkami dokuczania jest bardzo ważna.

Pełne wyniki badań znajdują się na stronie kampanii społecznej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Ambasadorem akcji został piłkarz Grzegorz Krychowiak, który przekonuje dzieciaki, że warto być dobrym kumplem.

W ramach kampanii rodzice i nauczyciele mogą również skorzystać z pomocy ekspertów, dzwoniąc pod numer 800 100 100, czyli do Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci. Można tam zadzwonić anonimowo i uzyskać fachową pomoc od ekspertów z Fundacji Dzieci Niczyje.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze