Chłopiec idzie do szkoły

Często mówi się, że kobiety są z Wenus, a mężczyźni z Marsa. Można już to zauważyć na poziomie najmłodszych dzieci. Przyjrzyjmy się małym mężczyznom, którzy kończą edukację przedszkolną i rozpoczynają szkołę, czyli mają 5-7 lat. Jakimi są ludźmi? Jakie są ich możliwości i potrzeby w zakresie zdobywania wiedzy? Co je kształtuje? Dzieci przedszkolne charakteryzują się pamięcią mimowolną i uwagę ich przyciąga to, co budzi ich zainteresowania. Najlepiej dziecko w okresie przedszkolnym przyswaja wszystko, co związane jest z aktywnością. Natomiast dużo problemów przysparza mu wszystko, co wymaga wysiłku zapamiętania. W tym okresie bowiem jeszcze słabo jest rozwinięta pamięć dowolna. Chłopcy zasadniczo potrzebują więcej aktywności, aniżeli dziewczynki, dlatego należy zadbać, by przy ich kształceniu nie zabrakło dużej porcji ruchu.

Polecane wideo:

Formy aktywności dla chłopców

  • Co wzbogaci i zainspiruje do rozwoju małych chłopców? Jaka aktywność?

Bardzo cenna jest dla takich dzieci możliwość poznawania świata poprzez osobiste doświadczenie. Chłopiec szczególnie szybko przyswoi sobie wiedzę o przyrodzie na wycieczce plenerowej. Wystarczy zabrać go za miasto, wyposażyć w niezbędnik do poznawania świata – czyli patyk – i opowiadać o otaczającym świecie. Bardzo ciekawą formą aktywności będzie spacer z dzieckiem po lesie, podczas którego mały podróżnik dowie się o roślinach i zwierzętach go zamieszkujących. Warto z takiej wyprawy przywieźć jakąś pamiątkę będącą cząstką przyrody – szyszkę, liście, ozdobny kamyk. Mały odkrywca przyswoi sobie idealnie funkcjonowanie natury, gdy zwrócimy jego uwagę na przelatujące ptaki, rosnące rośliny. Taki kontakt z przyrodą sprowokuje malucha do pytań z serii: a dlaczego? Warto przygotować się do takiego spotkania z wiedzą w plenerze i np. zabrać ze sobą atlas grzybów, by porównać te spotkane w naturze z tymi, które są widoczne na obrazkach.

Mówiąc o czynności zapamiętywania u małych chłopców trzeba mieć świadomość, że jest ona związana z wybiórczym koncentrowaniem uwagi. Jeśli zaprosimy małego chłopca do lasu, to bardzo interesujący może okazać się stukot ptaka w drzewo. Dla nas nic szczególnego. Również jeśli posadzimy go przy cichych zajęciach, które go wciągną, np. układanie puzzli czy klocków to okaże się, że nawet największy wiercipiętek płci męskiej będzie w stanie przez bardzo długi okres skoncentrować się na zadaniu, z pozoru nudnym i monotonnym. Jeśli narzekamy na małych chłopców, że nie słuchają, co się do nich mówi, to wymyślmy dla nich coś, co ich pochłonie bez reszty. Może np. przekazywanie wiedzy w szkole nie jest dla nich interesujące i trzeba zmienić formułę zajęć tak, by maluchy zaczęły się koncentrować?

Bardzo polecam także urozmaicanie technik zapamiętywania przy trudnej sztuce przyswajania wiedzy. Dobre efekty daje wprowadzenie elementów dramy do procesu nauczania. Zabawa w teatr ma dużo zalet w przypadku chłopców:

  • jest to poznawanie świata przez osobiste doświadczenie,
  • pozwala na wybiórcze skoncentrowanie uwagi na tym, co jest interesujące (chłopiec skupia się na roli, którą ma do odegrania),
  • chłopcy mogą zwrócić na siebie uwagę, a to niejednokrotnie jest przyczyna, dla której zachowują się oni niegrzecznie.

Mocne i słabe strony chłopców

Istnieje pogląd, częściowo potwierdzony badaniami, że dziewczynki mają większe zdolności werbalne, natomiast chłopcy mają lepsze myślenie przestrzenne i zdolności matematyczne. Warto podkreślić, że do umiejętności werbalnych zalicza się także znajomość ortografii, interpunkcji oraz słownictwa, a także umiejętności czytania. U chłopców występują znacznie częściej problemy z mową i więcej u nich wad wymowy. Natomiast chłopcy są lepsi w zakresie zadań matematycznych, układaniu puzzli, a także wyobraźni przestrzennej. Jeśli tak, to należy zapewnić chłopcom możliwość wykazania się takimi umiejętnościami. Bardzo pożyteczne są konkursy matematyczne, ale nie tylko. Jeśli wyobraźnia przestrzenna to będą to wszelkie zajęcia typu origami. Ostatnimi czasy stają się popularne akademie małego inżyniera, które pokazują ich uczestnikom, jak komputery mogą ułatwić konstruowanie. Podczas takich zajęć chłopcy mają szansę w pełni zaprezentować swoje możliwości konstruktora, które daje im ich mózg. Zważywszy, że podczas akademii małego inżyniera wykorzystywane są komputery, to tym bardziej możemy liczyć na zainteresowanie nimi ze strony małych mężczyzn.

Mózg chłopców jest też znakomicie przygotowany do zadań polegających na orientacji w labiryncie, odróżnianiu prawej strony od lewej i postrzeganiu odległości. Skoro chłopcy są genetycznie przygotowani do takich zadań, to trzeba im dać szansę zaprezentować swoje możliwości w zabawach typu podchody. Zresztą – kto z nas tego nie lubił będąc dzieckiem? Istnieje pogląd, który głosi, że dzieci, które dojrzewają wcześniej, mają większe zdolności werbalne, a te wzrastające w powolniejszym tempie cechują się znacznie lepszą orientacją przestrzenną. Przeciętny chłopiec wzrasta wolniej niż dziewczynka. Często dzieje się tak, że on faktycznie zaczyna rosnąć w wieku, kiedy ona już ma za sobą fazę wzrostu. I tu mamy wyjaśnienie dla sytuacji, która zastaje dzieci rozpoczynające edukację w szkole. Wszak na poziomie nauczania początkowego istnieje cała masa zajęć z zakresu umiejętności werbalnych. Przecież wtedy uczniowie przyswajają sobie sztukę czytania, zasady ortografii i interpunkcji. Niestety umiejętności te najczęściej są słabym punktem małych mężczyzn. Dlatego trzeba mieć świadomość, że na tym polu chłopiec może mieć problemy. Można się do nich przygotować wykorzystując silne strony i potrzeby małych chłopców. Bardzo pomocne w walce z dysleksją są wszelkie zajęcia manualne: ciastolina, piaskolina, plastelina, no i glina. Przygotowują one także ręce do trudnej umiejętności pisania. (Chłopcy zasadniczo też za tym nie przepadają). Więc najlepiej dać chłopcom w wieku przedszkolnym coś do wyrabiania. Może być domowe ciasto na pierogi. Ułatwimy im w ten sposób start w szkole. Może ich problemy w szkole powodujemy my sami nie dając im możliwości solidnego pobrudzenia rąk? Oprócz tego, że sukcesy i porażki są determinowane przez mózg, ważną rolę odgrywa także odbiór społeczny chłopców i dziewczynek – ich wychowywanie i przypisywanie im pewnych ról społecznych.

Małgorzata Żmudzka-Kosała, ponad rok temu

Bibliografia

  • Brannon L., Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni: podobni czy różni. Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
  • Roehlkepartain J. L. , Leffert N., Kształtuj charakter i buduj osobowość dziecka. Wydawnictwo K.E. LIBER, Warszawa 2006.
  • Włodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1984.

Wspomaganie w rozwoju

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Wspomaganie w rozwoju
Wspomaganie w rozwoju

Zajęcia dla ucznia

Zajęcia dla ucznia

minut, obowiązek odrabiania lekcji to zadania, które wcale nie są łatwe do realizacji. Jak zachęcić małego ucznia do rozwoju? Czym go zainspirować

Wspomaganie w rozwoju

Moralność dzieci w wieku szkolnym

, niż wpojone dotychczas dziecku zasady i normy społeczne. Rozwój moralny Piaget - psycholog dziecięcy - uważa, że dzieci rozpoczynające naukę (...) w szkole - w wieku ok. 7 lat - wchodzą na drugie stadium rozwoju...

Wspomaganie w rozwoju

Ile waży tornister ucznia?

Ile waży tornister ucznia?

Ciężkie jest życie ucznia! I to wcale nie w przenośni. Wiedza niestety nie tylko kosztuje, ale i swoje waży. Obecnie w tornistrze uczeń nosi bibliotekę ze sklepem papierniczym w jednym. Każdy przedmiot to co najmniej jedna książka plus ćwiczenia w formacie...

Wspomaganie w rozwoju

Mały urwis

Mały urwis

Jak nie nauczyć dziecka złych nawyków? Często rodzice nieświadomie „programują" swoje dzieci na małe potworki - sprawdź jak uniknąć takich sytuacji.

Wspomaganie w rozwoju

Dziecko idzie do szkoły

Pierwszy dzień w szkole to duże wydarzenie dla każdego dziecka. Aby świeżo upieczony uczeń dobrze wspominał początek swojej edukacji, warto przygotować go na tę okazję. Nie wystarczy szkolna wyprawka i szykowne ubranie. Pierwszy dzień szkoły warto najpierw...

Wspomaganie w rozwoju

Zabawy dla uczniów

ekspansywność, potrzebują dużo przestrzeni do tego, by żyć. Uczniowie na tym etapie rozwoju są notorycznie zabiegani, poszukujący nowych znajomości i kontaktów (...) zabawy i przejść do etapu rozwiązywania prawdziwych problemów na miarę...

Wspomaganie w rozwoju

Jak zachęcić dziecko do nauki?

Jak zachęcić dziecko do nauki?

W zależności od wieku dziecka, nauka w jego życiu zaistnieje i stanie się z czasem obowiązkiem. Dzieci i młodzież rzadko zdają sobie sprawę, że wszystko, czego uczą się w szkole, może zaprocentować w przyszłości. Stąd zachęcenie ich do nauki może być...

Wspomaganie w rozwoju

"Niegrzeczne zachowanie"

"Niegrzeczne zachowanie"

., Rozwój psychiczny dziecka. Od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1994, ISBN 83

Wspomaganie w rozwoju

Jak zachęcić ucznia do nauki?

Jak zachęcić ucznia do nauki?

; o tym, co może stać się później. Takie rozmowy rozwijają wyobraźnię dziecka, a oprócz tego wspólne spędzanie czasu i wymiana przemyśleń są bardzo ważne dla rozwoju malucha.