Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Ból kręgosłupa w ciąży

Ból kręgosłupa to jedna z najczęstszych niedogodności okresu ciąży. Skarży się na niego od 50 do 80% kobiet. Ze względu na to, że przypadłość ta potrafi skutecznie utrudnić normalne funkcjonowanie, nie do końca pociesza fakt, że na ogół pojawia się dopiero pod koniec II trymestru. Niestety nie jest to regułą i ból może pojawić się znacznie wcześniej.

1. Przyczyny bólu kręgosłupa w ciąży

Ból kręgosłupa, jak każdy inny, może mieć wiele przyczyn. Bardzo często jest wynikiem wad postawy, napięcia mięśni czy wcześniejszych urazów. W okresie ciąży może zostać wywołany wzrostem masy ciała, (co równa się większemu obciążeniu kręgosłupa i miednicy) oraz wpływem hormonów na stawy. Może być wynikiem ucisku główki dziecka na nerw kulszowy. Również rosnące piersi, chluba przyszłych mam, stanowią dodatkowe obciążenie i czasem wywołują ból górnej części pleców. Kobietom w ciąży (i nie tylko) może dokuczać:

  • ból w odcinku lędźwiowym, który może promieniować na nogi. Staje się szczególnie uciążliwy, gdy kobieta zbyt długo trwa w jednej, statycznej pozycji, (siedzi lub stoi) albo dźwiga coś ciężkiego. Ból i dyskomfort narastają w ciągu dnia, by niekiedy, często wieczorem, przybrać znacznie na sile;
  • ból w „tylnej części miednicy”, głęboko, jakby wewnątrz pośladków, może, choć nie musi, występować symetrycznie po obu stronach, często promieniując na pośladki i nogi. Na ogół dość szybko mija, gdy plecy dostaną szansę na odpoczynek.

Na ewentualne dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa szczególnie powinny przygotować się kobiety, które przed ciążą miały z nim problemy, te, którym doskwierał w poprzedniej ciąży i kobiety w ciąży mnogiej. Podatne są również panie, które szybko przybierają na wadze i mają słabą kondycję fizyczną.

2. Jak zapobiegać bólom kręgosłupa w ciąży?

Przede wszystkim nie zaniedbywać kręgosłupa i swojej sprawności fizycznej przed ciążą. Dobrze jest regularnie pracować nad mięśniami brzucha i pleców, które mają bardzo istotne znaczenie dla utrzymania prawidłowej postawy ciała i „sprawności” kręgosłupa. Jeżeli układ kostno-szkieletowy i mięśniowy będzie elastyczny, silny i sprężysty, łatwiej dostosuje się do trudnych ciążowych „warunków pracy”. A gdy już stan błogosławiony jest faktem, przyszła mama powinna:

  • pozostawać pod stałą opieką swojego lekarza ortopedy i rehabilitanta, (jeżeli cierpi na wady kręgosłupa lekarze zadecydują, czy będzie mogła urodzić naturalnie, czy może konieczne będzie cesarskie cięcie);
  • kontrolować przyrost wagi, by nie był nagły i duży;
  • nie zaniedbywać aktywności fizycznej, jeżeli nie ma przeciwwskazań do ćwiczeń. Bardzo dobrym, bo bezpiecznym dla stawów rozwiązaniem jest basen, (w zaawansowanej ciąży pływanie tylko na plecach), którym można zastąpić forsowne ćwiczenia, biegi, marsze itp. . Dobre będą również wszelkie ćwiczenia uelastyczniające, wzmacniające i rozluźniające, (oczywiście te, które wolno wykonywać ciężarnym);
  • utrzymywać odpowiednią postawę ciała, zarówno stojąc, (nie garbić się), jak i siedząc, (używać podnóżka, nie krzyżować nóg, korzystać z krzeseł z oparciem). Należy często zmieniać pozycję, jednocześnie wystrzegając się gwałtownych ruchów;
  • unikać dźwigania i podnoszenia ciężkich przedmiotów, (szczególnie bezpośrednio z ziemi), a jeżeli nie ma wyjścia, powinna pamiętać, aby nie obciążać przy tym kręgosłupa, nie pochylać się, ugiąć kolana i dość szeroko rozstawić nogi;
  • zmodyfikować listę swych prac domowych lub sposób ich wykonywania. Wieszanie firan, mycie podłóg na kolanach, prasowanie w niewygodnej pozycji nie są formą aktywności, która korzystnie wpływa na stan kręgosłupa ciężarnej. Niektóre z tych „ćwiczeń” niekiedy stanowią zagrożenie dla ciąży w ogóle;
  • zrezygnować z wysokich obcasów, zamieniając je na półtoracentymetrowe. „Szpilka” niepotrzebnie „obciąży” kręgosłup i może okazać się potencjalnie niebezpieczna. W ciąży dochodzi do przesunięcia środka ciężkości, co niekorzystnie wpływa na poczucie równowagi. Buty powinny być wygodne i dopasowane do, najprawdopodobniej nowego rozmiaru stopy;
  • spać na boku, a gdy brzuszek będzie już pokaźny, między kolana wkładać jasiek. Może też podłożyć niewielką poduszkę pod brzuch. Materac powinien być równy i niezbyt miękki.

3. Jak łagodzić ból kręgosłupa?

Gdy ból dokucza mimo wszystko, można starać się go złagodzić. Jednym ze sposobów jest kąpiel w letniej wodzie. Można skorzystać ze specjalnego masażu przeznaczonego dla ciężarnych. Istotne jest, żeby wykonywany był właściwie, z zachowaniem szczególnej ostrożności. Zbyt intensywny i mocny ucisk w okolicy lędźwiowo-krzyżowej może doprowadzić do przedwczesnego porodu lub poronienia.

Dla kobiet w ciąży zmagających się problemami z kręgosłupem stworzono tzw. pas ciążowy, który ustabilizuje kręgosłup i zredukuje przeciążenia. Nie wolno natomiast bez konsultacji z lekarzem ginekologiem stosować leków przeciwbólowych, (wyjątkowo! można zażyć niewielką dawkę paracetamolu, który uznawany jest za bezpieczny), maści, kremów, plastrów itp.

4. Co powinno niepokoić w bólu kręgosłupa?

Ból plecówjest powszechną ciążową dolegliwością, uciążliwą, jednak na ogół niestanowiącą zagrożenia. Są jednak sytuacje, gdy należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem:

  • gdy ból w okolicy lędźwiowo-krzyżowej jest silny, ostry, przeszywający, i/lub towarzyszy mu ból brzucha, barku, nagłe osłabienie, omdlenie, (są to potencjalnie sygnały świadczące o zagrożeniu poronieniem czy pęknięciu ciąży pozamacicznej);
  • gdy kobieta odczuwa drętwienie w pachwinach, ostry ból łydek, ich drętwienie, osłabienie czucia w nogach;
  • ból w okolicy spojenia łonowego.

Polecane wideo:

Aneta Stawiszyńska- Marciniak, ponad rok temu
Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Kiedy co?

młoda_mama17 • ostatni post 2 miesiące temu

5

ciąża

~malinka92 • ostatni post 2 miesiące temu

1
Artykuły Bóle kręgosłupa w ciąży
Bóle kręgosłupa w ciąży

Skuteczne sposoby na ból pleców w ciąży

Skuteczne sposoby na ból pleców w ciąży

w ciąży. Pamiętaj więc aby ułożyć części ciała w odpowiednim miejscu od stóp do głów: ramiona odchyl do tyłu, głowę trzymaj prosto, tak aby uszy (...) . Jednakże podczas ciąży mięśnie brzucha rozluźniają się w związku z powiększającym się płodem przez co mięśnie pleców muszą pracować znacznie ciężej

Bóle kręgosłupa w ciąży

Ból kości ogonowej w ciąży

się torbiel Tarlova oraz bóle wyższych odcinków kręgosłupa, promieniujące w dół. Ból kości ogonowej w ciąży może dotyczyć samej kości (...) Ból kości ogonowej w ciąży jest dość częstą dolegliwością u przyszłych mam. Bóle kości guzicznej nie zdarzają się oczywiście tylko w ciąży &ndash

Bóle kręgosłupa w ciąży

Ból stawów w ciąży

. Bóle stawów w ciąży Bóle stawów i bóle kości w ciąży mogą być związane z następującymi dolegliwościami: reumatoidalnym zapaleniem stawów (RZS (...) głównie stawy i skórę; sugeruje się, że największe bóle kostno-stawowe związane z toczniem rumieniowatym pojawiają się w 3. trymestrze ciąży i w okresie

Bóle kręgosłupa w ciąży

Ból kręgosłupa lędźwiowego

Ból kręgosłupa lędźwiowego to ból zlokalizowany w okolicy talii i promieniujący w dół, ku kości krzyżowej. Bóle pleców w ciąży są dość częstą (...) . Czynniki ryzyka bólów kręgosłupa Kłopoty z kręgosłupem przed zajściem w ciążę. Przebyte wcześniej operacje kręgosłupa. Bóle pleców w poprzedniej ciąży. Otyłość lub szybkie przybieranie na wadze w ciąży. Ciąża mnoga. Słaba kondycja fizyczna. Jeśli odczuwasz bóle kręgosłupa w okolicy lędźwiowej, unikaj: gwałtownych ruchów po przebudzeniu i szybkiego wstawania z łóżka, pochylania się do przodu podczas wchodzenia po schodach, długiego siedzenia i stania, nagłych zmian długo utrzymywanej pozycji ciała, podnoszenia i dźwigania ciężkich przedmiotów, szybkiego marszu i biegania. Sposoby na bóle lędźwiowe w ciąży Nie rezygnuj z ruchu w ciąży - przede wszystkim wzmacniaj mięśnie brzucha. Możesz uprawiać pływanie, aqua aerobic albo jogging. Utrzymuj właściwą pozycję ciała - prostuj się i ściągnij łopatki, by nie dopuścić do opadania miednicy. Stosuj dobrą technikę podnoszenia - nie zginaj kręgosłupa i głowy, lecz wszystko podnoś poprzez zgięcie i wyprost nóg w kolanach. Rób ćwiczenie tzw. kocich grzbietów, by wzmocnić i rozciągnąć mięśnie kręgosłupa. Noś wygodne obuwie na niezbyt wysokim słupku, które zapewni amortyzację w czasie chodzenia. W czasie długotrwałego siedzenia używaj pod stopy podnóżka albo od czasu do czasu unoś kolana. Pod dolnym odcinkiem kręgosłupa podczas siedzenia umieszczaj małą poduszkę lub tzw. wałek lędźwiowy. Śpij na dość twardym materacu, w pozycji na boku, ze zgiętymi kolanami. Między kolana możesz podkładać sobie dla wygody poduszkę. W zaawansowanej ciąży noś pas ciążowy, który zapewnia stabilizację ciała, utrzymywanie właściwej pozycji i redukuje obciążenia kręgosłupa. Korzystaj z masażu całego ciała - znakomitej formy relaksu i terapii przemęczonych mięśni. Dla kręgosłupa w czasie ciąży wszelkie dodatkowe obciążenia, poza rosnącym brzuszkiem, są przyczyną męczących bólów. Staraj się zatem unikać długiego siedzenia przed komputerem, stania i przemęczania się. Dyskomfort i złe samopoczucie przyszłej mamy mają w końcu duży wpływ na rozwój płodu. W ciąży zadbaj o siebie i pozwól sobie na relaks i należny ci odpoczynek.

Bóle kręgosłupa w ciąży

Ból stóp w ciąży

Ból stóp w ciąży to bardzo częsta dolegliwość ciążowa, szczególnie w zaawansowanej ciąży, kiedy brzuszek ma już konkretny ciężar. Zdarza się, że u kobiet ciężarnych pojawia się nie tylko ból nóg i stóp, ale także płaskostopie. Buty stają się za ciasne, może się nawet okazać, że kobieta potrzebuje butów o rozmiar lub pół rozmiaru większych. Na szczęście te zmiany, a także ból stóp, przechodzą stopniowo po porodzie. Przyczyny bólu stóp w ciąży Poziom hormonów w ciąży znacznie się podnosi. Jeden z nich – relaksyna – rozluźnia mięsień macicy, a także więzadła wewnątrz ciała kobiety. Dotyczy to także więzadeł w stopach. Wskutek dodatkowego obciążenia, na jakie narażone są stopy w ciąży, w wielu przypadkach dochodzi do tego, że stopy spłaszczają się i powstaje płaskostopie. U wielu kobiet dochodzi do powiększenia się rozmiaru stopy o pół lub nawet cały rozmiar – nie tylko z powodu rozluźnienia więzadeł i zwiększenia obciążenia na stopy, ale także wskutek obrzęków w ciąży, które szczególnie mocno dotykają stóp. Obrzęki wywołują nieprzyjemne uczucie ciężkości w nogach, co przyczynia się do uczucia dyskomfortu. Zatrzymywanie wody w organizmie jest naturalne w ciąży i wywołuje nieprzyjemne objawy, szczególnie jeśli matka nie dostosowuje ilości przyjmowanych płynów do swojego stanu (powinna wypijać około dwóch litrów wody dziennie). Stopy mogą także boleć wskutek nieprawidłowej (...) zachowanie równowagi. Obciążenie stóp tym samym rośnie. U kobiet w ciąży może nawet dojść do stanów zapalnych stóp, takich jak włóknikowatość rozcięgna

Bóle kręgosłupa w ciąży

Rwa kulszowa w ciąży

opinii, kobiety spodziewające się dziecka nie są bardziej narażone na wystąpienie rwy kulszowej. Bóle towarzyszące ciąży są zwykle umiejscowione (...) także ból pleców oraz tylnej części nóg. Rwa kulszowa uchodzi za typową dolegliwość kobiet w ciąży. Przyczyny i objawy rwy kulszowej Wbrew obiegowej

Bóle kręgosłupa w ciąży

Ból pleców w ciąży

Ból pleców w ciąży

? Jak można skutecznie zaradzić bólowi kręgosłupa i poprawić jakość życia ciężarnych kobiet bez konieczności przyjmowania leków? Przyczyny bólu pleców w ciąży (...) nie są przygotowane na udźwignięcie całego ciężaru macicy, dlatego u kobiet w ciąży kręgosłup i mięśnie pleców muszą poradzić sobie również z tym obciążeniem

Bóle kręgosłupa w ciąży

Ból kręgosłupa szyjnego

Ból kręgosłupa szyjnego jest dość często spotykany u kobiet w ciąży, choć statystyki mówią, że najczęściej dotyczy on odcinka lędźwiowo-krzyżowego (...) . Jednak dolegliwości bólowe każdego odcinka kręgosłupa w ciąży są nieprzyjemną przypadłością, szczególnie wtedy, gdy występują w nocy i powodują

Bóle kręgosłupa w ciąży

Ból pleców i żeber w ciąży

kręgosłupa w ciąży. Co na bóle pleców i żeber w ciąży? Zarówno na bóle pleców, jak i żeber, najbardziej pomoże odpoczynek w odpowiedniej pozycji (...) Ból pleców i żeber w ciąży to dość częste dolegliwości u wielu przyszłych mam. Bóle pleców w ciąży są wywołane zwykle po prostu większym obciążeniem