Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Autyzm u dziecka

Autyzm należy do całościowych zaburzeń rozwoju, którego rozpoznanie zwykle ma miejsce w wieku niemowlęcym albo w dzieciństwie. Autyzm wczesnodziecięcy określa się inaczej jako autyzm głęboki albo zespół Kannera. Najogólniej rzecz ujmując, autyzm to zaburzenie rozwojowe cechujące się deficytami w zakresie posługiwania się językiem, wchodzenia w interakcje społeczne i zdolności rozumienia stanów umysłu innych osób. Na autyzm statystycznie częściej chorują chłopcy niż dziewczynki. Autyzm może być leczony, ale nie jest do końca wyleczalny. Specjaliści często zamiast stosować proste określenie „autyzm”, mówią o zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Jak objawia się autyzm u dzieci i jak go leczyć?

Czym jest autyzm?

Autyzm to tajemnicze i złożone zaburzenie rozwoju, które wiąże się z upośledzeniem zdolności „odczytywania” innych ludzi, posługiwania się językiem i uczestniczenia w interakcjach społecznych. Dzieci z autyzmem mają słabo rozwiniętą teorię umysłu, tzn. nie są w stanie wczuć się w stany uczuciowe innych osób, nie są zdolne do empatii, wskutek czego wykazują trudności w relacjach społecznych i zwykle przebywają w świecie skrajnej izolacji społecznej. Jak powszechny jest autyzm? Liczby są dyskusyjne. National Institute of Health szacuje, że niektóre formy tego zaburzenia występują u około 1 na 500 dzieci. Z roku na rok jednak liczba cierpiących na autyzm wzrasta, co może wynikać z rozszerzenia definicji zaburzeń ze spektrum autyzmu. Większość ekspertów uważa, że autyzm wczesnodziecięcy to tak naprawdę rodzaj zaburzenia mózgu. Obecnie nie znaleziono sposobu leczenia autyzmu, ale istnieją programy terapeutyczne, mogące polepszyć socjalizację i mowę dziecka – jednak wymagają one znacznego zaangażowania i są drogie.

Oprócz deficytów w zakresie teorii umysłu i izolacji społecznej, większość osób z autyzmem ma trudności w opanowaniu mowy, a w rzeczywistości wiele z nich nie mówi w ogóle albo posługuje się mową echolaliczną. U wielu dzieci z autyzmem diagnozuje się też upośledzenie umysłowe, chociaż większość osób niepełnosprawnych intelektualnie nie cierpi na autyzm. W ciężkich przypadkach chore dzieci podejmują destrukcyjną autostymulację, np. uderzają głową w ścianę. Dzieci autystyczne preferują też niezmienność najbliższego otoczenia, np. mogą być rozdrażnione, kiedy ktoś przesunie o kilka centymetrów poukładane wcześniej przez nich w rządku klocki. Dzieci z autyzmem często też powtarzają stałe wzorce zachowań, np. kiwają się przez dłuższy czas albo bawią się tylko jedną zabawką w jeden stereotypowy sposób. Lekarze i rodzice zaczynają zazwyczaj podejrzewać autyzm, kiedy dziecko ma około 1,5 do 2 latek i nie rozwija się u niego mowa.

Ostatnio neurologia i epidemiologia wniosły kilka innych tropów do zagadki autyzmu. Niektóre dowody sugerują, że istnieje związek między autyzmem a toksycznymi materiałami w środowisku. Ale największe poruszenie wzbudziło odkrycie „neuronów lustrzanych” i ich możliwego powiązania z autyzmem. Badania pokazują, że dzieci autystyczne mają w mózgu albo mniej neuronów lustrzanych, albo te neurony są wadliwe. Nadal jednak pozostaje kwestią otwartą, jak to odkrycie przełożyć na skuteczną terapię przeciwdziałającą cechom autystycznym.

Bibliografia

  • Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, „Impuls”, Kraków 2000, ISBN 83-88030-99-X.
  • Frith U., (red.), Autyzm i zespół Aspergera, PZWL, Warszawa 2005, ISBN 83-200-3093-5.
  • Gałkowski T., Kossewska J., (red.), Autyzm wyzwaniem naszych czasów, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, ISBN 83-7271-062-7.
  • Randall P., Parker J., Autyzm. Jak pomóc rodzinie, GWP, Gdańsk 2002, ISBN 83-87957-54-2.
  • Zabłocki K.J., Autyzm, „Novum”, Płock 2002, ISBN 83-88193-61-9.
Komentarze

dyskusje na forum

Artykuły Autyzm u dziecka
Autyzm u dziecka

Terapia autyzmu

Autyzm należy do całościowych zaburzeń rozwojowych. Objawia się w postaci zaburzeń integracji wrażeń zmysłowych, problemów z komunikacją, wyrażaniem uczuć i funkcjonowaniem w społeczeństwie. Zaburzenia autystyczne rozwijają się u dzieci przed trzecim...

Rozwój emocjonalny malucha

Autyzm

Autyzm wczesnodziecięcy jako jednostka chorobowa został umieszczony w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 pod kodem F84.0. Należy do całościowych zaburzeń rozwoju (ang. Pervasive Developmental Disorder, PDD). Pierwsze...

Rozwój niemowlęcia miesiąc po miesiącu

Autyzm u niemowląt

Autyzm można rozpoznać już u kilkumiesięcznego dziecka. Im wcześniejsze postawienie diagnozy i rozpoczęcie działań terapeutycznych, tym szybsze i lepsze efekty rehabilitacji, g

Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

Nieśmiałość dziecka

Nieśmiałość dziecka

Nieśmiałość, według psychologa Philipa Zimbardo, to złożona przypadłość, która obejmuje szerokie kontinuum, od lekkiego uczucia skrepowania, przez nieuzasadniony lęk przed ludźmi,

Metody wychowawcze

Cierpliwość do dziecka

Nie istnieją mamy doskonałe. Mimo wielu starań i wysiłków, każdej z nas zdarza się popełniać błędy wychowawcze. Pojawia się zmęczenie, frustracja, gorsze samopoczucie i wybuchamy n

Bilans 2 latka

Bilans dziecka

Bilanse zdrowia dzieci, to badania lekarskie, które istnieją w Polsce od 1976 roku. Są one obowiązkowe dla każdego maluszka i wykonywane po to, by wykryć ewentualne zaburzenia dzie

Jak wzmocnić odporność malucha?

Gdzie nie zabierać dziecka?

Jesteś mamą. Dopóki malec nie pójdzie do przedszkola, musisz poświęcać mu całe dnie - dbać, karmić, pielęgnować. Są jednak takie momenty, że musisz wyjść i odsunąć się na moment od

Menu dla przedszkolaka

Śniadanie dla dziecka

Śniadanie uważa się za najbardziej znaczący posiłek dnia. Jego obfitość i jakość mają bardzo duży wpływ na samopoczucie i dynamiczność organizmu w ciągu reszty dnia. Szczególnie wa

Menu dla przedszkolaka

Podwieczorek dla dziecka

Podwieczorek powinien być najprzyjemniejszym posiłkiem dnia – smakołykiem, na który dziecko przychodzi do domu punktualnie i dla którego zrobi wszystko (nawet będzie grzeczne

Ważny temat - Jesienne infekcje - jak pomóc dziecku przy zatruciach pokarmowych?

Apteczka dla dziecka

Pakując się na wyjazd najczęściej zabieramy ze sobą leki przeciwbólowe i tabletki od bólu gardła. Wyjeżdżając z dziećmi nasza apteczka podróżna powinna być o wiele bogatsza w leki,