PMS – dowiedz się więcej o zespole napięcia przedmiesiączkowego

Dolegliwości związane z PMS – zespołem napięcia przedmiesiączkowego – dotykają ponad 50 proc. kobiet. Objawy i ich przebieg są jednak sprawą bardzo zróżnicowaną. Jakie są symptomy i przyczyny zespołu napięcia przedmiesiączkowego? Jak można je zminimalizować?

spis treści

1. Najczęstsze objawy PMS

Do najczęstszych objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego możemy zaliczyć:

Zobacz film: "Ciekawe gry i zabawy dla całej rodziny"

ból piersi;

obrzęki nóg;

• zatrzymanie wody w organizmie;

senność;

depresja;

• agresja;

wzdęcia;

biegunki;

migrena;

• omdlenia;

• bóle stawów;

trądzik;

• zwiększona drażliwość;

• zmiana nastrojów.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego niesie za sobą wiele objawów
Zespół napięcia przedmiesiączkowego niesie za sobą wiele objawów (123RF)

Ponadto zespół napięcia przedmiesiączkowego może nasilić objawy alergii, padaczki, a także cukrzycy.

2. Co jest przyczyną PMS?

Przyczyna zespołu napięcia przedmiesiączkowego leży po stronie hormonów. Stężenie hormonów waha się znacznie w poszczególnych fazach cyklu miesiączkowego. To z kolei odbija się na samopoczuciu kobiety. Jednak wysokość stężenia hormonów – estrogenu i progesteronu – to nie wszystko. Na PMS istotny wpływ ma również stres. Co więcej, stresujące sytuacje w życiu kobiety mogą opóźnić lub przyspieszyć samą miesiączkę.

Spóźniony okres? To nie musi być ciąża
Spóźniony okres? To nie musi być ciąża [7 zdjęć]

Jeśli nie starasz się o dziecko, spóźniona miesiączka może być powodem do zmartwień. Brak okresu nie...

zobacz galerię

3. Kiedy pojawia się i zanika PMS?

PMS może wystąpić kilka dni przed miesiączką. Zanika wraz z końcem krwawienia miesiączkowego. Jeżeli objawy nie ustępują, warto skonsultować się z lekarzem ginekologiem. Może się okazać, że konieczne będzie wykonanie badań hormonalnych.

4. Jak można zmniejszyć objawy PMS?

Według badań skutecznym sposobem na zmniejszenie objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego jest odpowiednia dieta. Warto zastosować ją kilka dni przed spodziewaną miesiączką. Powinniśmy wówczas zrezygnować z:

• mocnej herbaty;

kawy;

• wzdymających warzyw;

napojów gazowanych.

Musisz to wiedzieć

Napoje zawierające kofeinę przyczyniają się do wypłukiwania z organizmu magnezu. Może to prowadzić do nasilonych skurczów macicy, które odpowiadają za ból miesiączkowy. Dieta przed miesiączką powinna zawierać produkty bogate w:

żelazo;

witaminę A;

witaminę D;

witaminę C;

• witaminę B;

• magnez.

Warto pamiętać, że magnez ma działanie uspokajające.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.