Metody na lepszą pamięć

Niektórzy są zdania, że z chwilą zakończenia edukacji zdolność zapamiętywania nie jest już tak istotna. To duży błąd. Pamięć i zdolność skupienia uwagi na konkretnym zadaniu są potrzebne w każdym wieku, choć z czasem zdolności te słabną. Jak temu zapobiec? Jak poprawić koncentrację?

1. Ćwiczenia pamięci

Gdy musisz nauczyć się dużej partii materiału na czekający cię egzamin, podziel go na etapy, mieszając ze sobą działy trudniejsze z łatwiejszymi. Jeśli ci to pomoże, kreśl wykresy, tabele, zapisuj najważniejsze informacje na małych i kolorowych karteczkach. Wyłącz wszystko, co może cię rozpraszać: radio, telewizję, komputer, telefon. Daj sobie czas na solidną pracę. Pamiętaj jednak o przerwach. Mózg pracuje efektywnie tylko przez 40-45 minut, później domaga się odpoczynku.

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

Jeżeli musimy przyswoić dużo wiedzy, to łatwiej podzielić ją na partie
Jeżeli musimy przyswoić dużo wiedzy, to łatwiej podzielić ją na partie (123RF)

Ucząc się, pamiętaj o swojej motywacji. Wyznacz dla siebie nagrodę, gdy zdasz egzamin, do którego się przygotowujesz. Określ swój najlepszy czas i miejsce do nauki. Może wiedzę łatwiej przyswajasz rano, gdy wszyscy domownicy jeszcze śpią? Podobnie jest z miejscem pracy – nie może być przypadkowe. Ważne również, by było uporządkowane. Bałagan rozprasza uwagę. Świetnym treningiem pamięci jest również układanie puzzli, czytanie książek, rozwiązywanie krzyżówek i uczenie się języków obcych.

2. Aktywność fizyczna wspomaga pamięć

Dzieje się tak, gdyż mózg potrzebuje solidnej dawki tlenu, by móc efektywnie pracować. Dzięki aktywności fizycznej zwiększa się przepływ krwi do mózgu, a szare komórki są odpowiednio dotlenione. Gdy ćwiczymy, uwalniamy złe emocje i pozbywamy się stresu oraz napięcia. To wrogowie pamięci i motywacji koniecznej do osiągnięcia sukcesu. Zanim rozpoczniemy naukę, pomieszczenie w którym będziemy się uczyć, trzeba przewietrzyć. Idealnie byłoby poprzedzić intensywny trening pamięci spacerem, jazdą na rowerze lub gimnastyką.

3. Sen i odpowiednia dieta pomogą się skoncentrować

W ciągu dnia ludzki umysł intensywnie pracuje, więc nocą jesteśmy mu winni odpoczynek. Sen zapewni odprężenie i regenerację. Pozwala również na poukładanie zdobytych w ciągu dnia informacji i ich segregację.

Intensywne uczenie się w ciągu dnia i w nocy nie przyniesie praktycznie żadnych pozytywnych efektów, a jedynie sprawi, że nasza koncentracja będzie na zerowym poziomie. Gdy zastanawiamy się, jak poprawić koncentrację, rzadko kiedy przychodzi nam do głowy zmiana diety. A właściwe odżywianie zapewnia nie tylko zdrowie dla ciała, ale również większą sprawność umysłową. W czasie intensywnego wysiłku intelektualnego powinno się zatem spożywać produkty tj.:

orzechy,

• pestki słonecznika i dyni,

• rodzynki,

• świeże warzywa i owoce (oraz przygotowane z nich soki),

• kasze,

• produkty pełnoziarniste.

Musisz to wiedzieć

Unikać z kolei należy kawy, mocnej herbaty i alkoholu, gdyż w znacznym stopniu osłabiają koncentrację. Najlepszym wyborem będzie woda mineralna i zielona herbata. By zatem cieszyć się dobrą pamięcią i być w pełni skoncentrowanym na określonym zadaniu, konieczne jest odpowiednie trenowanie umysłu i dbanie o dietę oraz kondycję fizyczną.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.