Mama 2.0 czyli jak zarządzać sprawami zdrowotnymi swojej rodziny przez Internet
Każde dziecko wie, że to mama wie wszystko. Gdzie leży zeszyt do matematyki (pod stertą komiksów), na kiedy trzeba się nauczyć wiersza (na wtorek) i kiedy jest następne szczepienie (we wrześniu 2021). Mama jest jak posiadaczka magicznej kuli, która ma dar prześwietlania ścian wszystkich szafek i szuflad w domu, zna topografię każdego schowka i każdej kieszeni.
A w kieszeni mamy siedzi mały pomocnik, który pozwala jej ogarniać całą rodzinę. W telefonie może mieć wszystko: książki kucharskie, które podpowiedzą jej, co ugotować małym niejadkom, elektroniczny dziennik, w którym sprawdzi plan lekcji, i który przypomni jej o zbliżającym się zebraniu klasowym. Ma listy zakupów, filmiki z ćwiczeniami gimnastycznymi i motywujące audiobooki. W tym całym zabieganiu nowoczesna mama ma jeszcze jedno narzędzie, dzięki któremu może mieć pod kontrolą zdrowie swoje, swoich dzieci do 18 roku życia oraz bliskich, którzy ją do tego upoważnili – Internetowe Konto Pacjenta (IKP), bezpłatną aplikację Ministerstwa Zdrowia dostępną w serwisie pacjent.gov.pl. Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta mama może zarządzać sprawami zdrowotnymi całej rodziny przez 24 godziny na dobę i bez konieczności wychodzenia z domu. Jeśli to mama zgłosiła dziecko do ubezpieczenia społecznego za pośrednictwem pracodawcy, to konto dziecka jest podpięte do jej konta i wszystkie informacje dotyczące dziecka znajdzie w zakładce „Uprawnienia/Konta Twoich dzieci".
Internetowe Konto Pacjenta podpowiada mamie, kiedy jej dziecko ostatnio chorowało (historia wizyt w ramach NFZ) i jakie leki otrzymało (historia recept) oraz w jakiej dawce je podawać (informacja o dawkowaniu). Przypomni jej o zaplanowanych wizytach w ramach NFZ, a gdy lekarz wystawi e-receptę, mama dostanie powiadomienie SMS-em lub e-mailem, a następnie wykupi kupi lekarstwa w aptece, podając czterocyfrowy kod e-recepty oraz numer PESEL. Może ten SMS lub e-mail przesłać np. tacie, jeżeli sama jest zbyt zajęta, by iść do apteki. W telefonie mama ma dostęp także do e-skierowania, które lekarz wystawi jej lub dziecku. Aby zarejestrować e-skierowanie, też już nie musi biec osobiście do placówki medycznej – wystarczy zrobić to telefonicznie.
Dzięki IKP mam może:
• otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o przepisanych e-receptach i wystawionych e-skierowaniach, bez konieczności wizyty osobistej w placówce,
• zobaczyć i pobrać e-receptę i e-skierowanie wystawione przez lekarza, pielęgniarkę lub położną — zarówno po wizycie w przychodni, jak i po konsultacji online, czy telefonicznej — bez konieczności odbierania jej osobiście w przychodni,
• upoważnić bliską osobę do dostępu do swoich danych, załatwiania spraw w jej imieniu (np. do otrzymywania e-recepty, e-skierowania),
• wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne, np. inwazyjne zabiegi chirurgiczne,
• wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
• udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę,
• złożyć wniosek o kartę Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
Na IKP mama znajdzie informacje o:
• wynikach testów na COVID-19 oraz informację, czy skierowano ją na kwarantannę lub izolację domową. Informacja ta widoczna jest zaraz po tym, jak sanepid wpisze ją do systemu,
• receptach wystawionych oraz zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo,
• dawkowaniu leku, który przepisał lekarz,
• historii wizyt w przychodni/u lekarza,
• pomocy, jakiej jej udzielono w ramach NFZ, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia,
• wystawionych e-skierowaniach na badania lub do wybranego specjalisty oraz do sanatorium, wraz z informacją o stanie ich realizacji,
• e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem,
• historii leczenia osoby bliskiej, która ją do tego upoważniła, a także dziecka do 18 roku życia (widoczne na koncie rodzica, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia społecznego),
• tym, kto i kiedy zgłosił ją do ubezpieczenia zdrowotnego, wysokości opłaconych składek czy dacie zarejestrowania ostatniej składki.
Nowoczesna mama jest spokojniejsza, od kiedy ma dostęp do Internetowego Konta Pacjenta, bo wreszcie w jednym miejscu ma zgromadzone wszystkie dotychczas rozproszone informacje dotyczące zdrowia całej rodziny.
A Ty? Czy też jesteś mamą 2.0?
Nie pamiętasz, kiedy ostatni raz byłaś w banku albo urzędzie, bo wszystko załatwiasz przez internet. Od dawna płacisz telefonem, nie zapominając o wszystkich kartach rabatowych zebranych w jednej aplikacji. Przez telefon robisz zakupy, kupujesz bilety na pociąg, do kina, wypożyczasz rower miejski, kiedy ucieknie ci tramwaj. W wielu dziedzinach życia jesteś już cyfrowa, ale czy tak samo jest w kwestii zdrowia?
Nie zwlekaj. Sprawdź sama, jak cyfrowy dostęp do informacji i usług medycznych ułatwi Ci życie, zwłaszcza teraz, kiedy cały świat zmaga się z utrudnieniami wywołanymi epidemią koronawirusa. Wejdź na pacjent.gov.pl i zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta.
Każdy z nas ma swoje IKP, wystarczy je aktywować
Wejdź na stronę pacjent.gov.pl i zaloguj się, używając do tego profilu zaufanego. Jeżeli nie masz profilu zaufanego, możesz założyć go przez internet (na stronie pz.gov.pl) lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej wybranych banków, albo osobiście w urzędzie np. Urzędzie Skarbowym czy oddziale ZUS/NFZ. Możesz też zalogować się przez bank PKO BP, jeśli masz konto internetowe iPKO lub Inteligo lub przez wybrany bank spółdzielczy.
Po wyświetleniu wiadomości „Korzystaj z funkcjonalności dostępnych na Internetowym Koncie Pacjenta!” wybierz opcję „Uzupełnij dane” i wpisz swój numer telefonu i adres e-mail, aby otrzymywać e-recepty i e-skierowania przez SMS i/lub e-mail.
No, to teraz już naprawdę masz wszystko pod kontrolą.