Leczenie nerwicy – relaksacja

Jednym ze sposobów radzenia sobie z zaburzeniami nerwicowymi jest relaksacja. Jej techniki pozwalają odprężyć się i doznać chwilowej lub niekiedy całkowitej ulgi.

1. Czym jest relaksacja?

Relaksacja to inaczej trening relaksacyjny. Za pomocą różnych sposobów można rozluźnić umysł oraz ciało. W ten sposób zaburzenia psychiczne można znieść o wiele łagodniej.

Relaksacja to jedna z metod radzenia sobie z zaburzeniami nerwicowymi
Relaksacja to jedna z metod radzenia sobie z zaburzeniami nerwicowymi

Zobacz film: "Jak dbać o siebie w czasie ciąży?"

2. Jak relaksacja leczy nerwicę?

Relaksacja należy przede wszystkim do metod behawioralnych. Umożliwia wyeliminowanie lęku. Niektóre techniki stwarzają okoliczności do skutecznego poradzenia sobie z atakiem paniki czy innymi lękami o charakterze napadowym. Na czym polega ten proces? Pacjenta wprowadza się w stan relaksu, po czym zostaje uaktywniony czynnik wywołujący reakcje nerwicowe. Dalszy etap to nauka, w jaki sposób wprowadzić się w stan głębokiego relaksu. Konsekwentne treningi potrafią przynieść rezultatywne efekty. Zachowanie spokoju to podstawa równowagi emocjonalnej.

10 korzyści dla zdrowia z kontaktu z naturą
10 korzyści dla zdrowia z kontaktu z naturą [10 zdjęć]

Badania wykazały, że kontakt z naturą obniża poziom stresu już w ciągu 5 minut. Ucieczka od betonowej...

zobacz galerię

3. Jak wywołać stan relaksu?

Najczęściej stosuje się medytację. Praktyka kliniczna posiłkuje się dwoma sposobami. Są to:

Trening autogenny Schultza

Podstawowym czynnikiem jest tu autosugestia. Pacjent wprowadzony jest w tak zwany stan „alfa” – efekt ten nieco przypomina hipnozę. Chory doznaje relaksu oraz odprężenia. Ta technika jest również do wyuczenia. Psychoterapeuta sugeruje określony stan. W pierwszej fazie pojawia się uczucie ciężkości wyszczególnionych części ciała, później odczucie ciepła, regulacja rytmu serca i miarowego oddychania. Mamy przyjemne wrażenie chłodu (np. na czole – powiew przyjemnego wiatru). Trening Schultza stosowany jest przede wszystkim przy zaburzeniach lękowych.

Zobacz także:

Trening Jacobsona

Trening bazuje na odpowiednim napięciu mięśni. Stres gromadzony jest w ciele, przez co powstaje napięcie mięśniowe. Technika ta ma na celu rozluźnienie mięśni. W ten sposób przywraca się im odpowiednią równowagę. Treningu Jacobsona używa się przy problemach z zaburzeniami snu lub depresji. Nauka samoświadomości własnego ciała to dobra metoda na wyuczenie się prawidłowych reakcji na określone czynniki zagrożenia.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.