Jak wzmocnić organizm?

Systematyczne wzmacnianie odporności organizmu jest bardzo ważne. Odpowiednio wcześnie warto przygotować go do walki z infekcjami. Kiedy odporność jest osłabiona, nawet niewielkie przeziębienie może być dokuczliwe. Sposoby na zwiększenie odporności mogą być różne. Może to być lek na odporność, zmiana diety, zmiana trybu życia itd. Warto poznać najskuteczniejsze metody zwiększania odporności i zacząć z nich korzystać.

1. Kiedy dbać o odporność?

O odporność należy dbać przez cały rok. Szczególnie ważna jest w okresie jesienno-zimowym, kiedy bakterie i wirusy zaczynają atakować ze zdwojoną mocą. Warto wykorzystać proste sposoby na wzmocnienie odporności, gdyż nawet niewielkie przeziębienie może być dokuczliwe. I zamiast się z nim zmagać, można go w prosty sposób uniknąć.

Układ odpornościowy odpowiada za skłonność i podatność organizmu na infekcje. Kiedy odporność jest niska, chorobotwórcze drobnoustroje mają ułatwione zadanie. Zarazki mogą osiedlać się w błonie śluzowej gardła lub nosa. Mogą także wędrować do płuc i oskrzeli. Kiedy wywołają stan zapalny, pojawia się choroba. Jednak już niewielkie zmiany w trybie życia sprawią, że nasza odporność ulegnie poprawie.

Zobacz film: "Ciekawe gry i zabawy dla całej rodziny"

O odporność należy dbać przez cały rok
O odporność należy dbać przez cały rok (123RF)

2. Zmiana trybu życia i żywienia

Bardzo ważne w skutecznym zwalczaniu drobnoustrojów jest skuteczne odżywianie organizmu. Dzięki temu ma on energię do działania. Aby zapewnić organizmowi stały dostęp do energii, należy pamiętać, aby:

• Zjadać śniadania. Pierwszy posiłek jest najważniejszy. Daje on energię na cały dzień i pozwala na spokojny start organizmu, który ze śniadania czerpie energię do działania.

• Posiłki spożywać częściej, ale w mniejszych porcjach. Ideałem jest spożywanie pięciu posiłków dziennie, o określonych porach. Organizm przyzwyczaja się do tego i nie magazynuje energii, tylko na bieżąco ją wykorzystuje. Jest to bardzo korzystne dla zdrowia i dla wzmocnienia organizmu.

• Dieta była urozmaicona i pełna warzyw i owoców, które są naturalnym lekiem na odporność. Najlepiej, kiedy warzywa jedzone są na surowo lub przygotowywane na parze. Dzięki temu nie tracą swoich cennych wartości odżywczych i witamin.

• Jeść produkty zawierające witaminy. Szczególnie korzystna dla odporności organizmu jest witamina C. Dlatego należy spożywać produkty, które ją zawierają.

Dieta powinna być bogata w paprykę, porzeczki, szpinak, cytrusy. Równie ważna jest witamina B, która zawarta jest w rybach, drobiu, wołowinie, bananach, awokado. Nie można zapomnieć też o witaminie E, która wspomaga organizm w walce z wolnymi rodnikami. Można ją znaleźć w nasionach słonecznika, oleju roślinnym, rybach, orzeszkach ziemnych. Doskonale na system obronny organizmu wpływa witamina A. Odpowiada ona za produkcję białych ciałek krwi. Można ją znaleźć w maśle, mleku, serze, wątróbce.

Musisz to wiedzieć

• Stosować naturalne antybiotyki, takie jak miód i czosnek. To produkty, których działanie antybakteryjne zostało potwierdzone naukowo. Nie mają one skutków ubocznych i można stosować je na co dzień. Miód to doskonały lek na odporność i można stosować go profilaktycznie przez cały rok.

• Zrezygnować z produktów zawierających cukier i tłuszcze. Takie produkty wpływają na osłabienie odporności organizmu.

• Wprowadzić do diety tłuszcze pochodzenia roślinnego. Są one niezbędne dla organizmu, gdyż dostarczają mu składników koniecznych do produkcji hormonów przeciwzapalnych. Hormony te wpływają na lepszą pracę układu immunologicznego, czyli na wzmocnienie organizmu. Jeśli chodzi o zdrowe tłuszcze zwierzęce, to najlepiej stosować tran. Zawiera on witaminy A i D oraz nienasycone kwasy tłuszczowe.

• Zrezygnować z używek. Warto wiedzieć, że kawa, papierosy, alkohol niszczą witaminy oraz mikroelementy. W organizmie pojawiają się wolne rodniki, które są dla niego bardzo szkodliwe. Używki w dużym stopniu odpowiadają za obniżenie odporności organizmu. Zamiast kawy można wypijać herbatki owocowe i ziołowe. Dostarczą one porcji energii, jakiej dostarcza kofeina, oraz pozytywnie wpłyną na odporność całego organizmu.

• Poprawić aktywność fizyczną. W celu wzmocnienia organizmu zalecane są wszelkiego rodzaju ćwiczenia, długie spacery, wizyty na saunie itd. Organizm, który nie jest aktywny fizycznie, ma mniejszą odporność. Dlatego ważne jest, aby systematycznie, przynajmniej trzy razy w tygodniu, wykonywać serie ćwiczeń. To korzystnie wpłynie na układ odpornościowy organizmu.

• Zlikwidować źródła stresu, który jest największym wrogiem układu odpornościowego. Wydawać by się mogło, że nie ma wpływu na układ odpornościowy, jednak prawda jest zupełnie inna. Osoby narażone na stres bardzo często chorują, gdyż ich organizm nie ma siły, aby walczyć z chorobą. Dlatego tak ważne jest walczenie ze stresem. Równie ważny jest odpowiedni odpoczynek. Każdy organizm powinien odpoczywać, gdyż osoby wypoczęte trudniej łapią infekcje.

• Zastosować odpowiednie szczepienia. Po konsultacji z lekarzem, jeśli są ku temu podstawy, można przeprowadzić odpowiednie sczepienia. Są one zalecane wszystkim, którzy często chorują na anginę, zapalenie gardła, zmagają się z astmą. Można także szczepić się przeciwko grypie. Ważne jest, aby decyzję o szczepieniu podjąć odpowiednio wcześniej, gdyż niektóre szczepionki zaczynają działać dopiero po 3 miesiącach od momentu podania.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!