Jak wzmocnić odporność u przedszkolaka?

Około szóstego tygodnia życia płodowego zaczyna się kształtować układ odpornościowy. Warto wiedzieć, że zaraz po urodzeniu dziecko nie ma w pełni sprawnego systemu odpornościowego. Rozwija się on nawet do 12. roku życia. Układ odpornościowy cały czas pracuje i rozpoznaje coraz to nowe patogeny. Uczy się, które należy eliminować z organizmu. Warto wiedzieć, że odporność komórkowa odpowiada za wytwarzanie limfocytów T, makrofagów i mikrofagów, które odpowiadają za eliminację patogenów.

spis treści

Zobacz film: "Pomysły na wspólne, rodzinne spędzanie czasu"

1. Fazy odporności u dzieci

Fizjologiczny spadek odporności, który ściśle związany jest z tym, że w organizmie dziecka coraz mniej jest matczynych przeciwciał IgG, następuje koło 4. miesiąca życia dziecka. W tym czasie jego układ odpornościowy nie jest odpowiednio wykształcony i nie może wyprodukować odpowiedniej ilości przeciwciał. Jego odporność komórkowa jest jeszcze niewielka. Dlatego też w tym okresie dziecko jest najbardziej narażone na choroby.

O odporność u dziecka należy dbać i ją wspierać
O odporność u dziecka należy dbać i ją wspierać (123RF)

Kolejną fazą, kiedy następuje fizjologiczny spadek odporności, jest moment, w którym dziecko idzie do przedszkola. Bardzo często dziecko, które do tej pory niemal na nic nie chorowało, zaczyna zmagać się z coraz to nowymi infekcjami. Pojawia się ich bardzo dużo. Jest to związane zarówno ze spadkiem odporności, jak i z kontaktem z nowymi zarazkami przynoszonymi przez zainfekowanych rówieśników. Na spadek odporności wpływa też stres. Powoduje on, że następuje wzrost stężenia kortyzolu, który odpowiada za to, że odporność spada i dziecko jest bardziej podatne na infekcje.

2. Wzmacnianie odporności przedszkolaka

Najważniejszym elementem przy wzmacnianiu odporności przedszkolaka jest zadbanie o odpowiednią, pełnowartościową i bogatą w składniki mineralne dietę. Dzieci, które są niedożywione, mają znacznie słabszą odporność. Dlatego należy tak ułożyć dietę dziecka, aby była ona bogata w:

• produkty pochodzenia mlecznego;

warzywa i owoce;

• pieczywo pełnoziarniste;

• chude ryby i mięso.

Najważniejszym posiłkiem jest śniadanie. To dzięki niemu uwalniane są do krwi granulocyty, które są skuteczne w walce z patogenami. Dziecko powinno jeść od czterech do pięciu posiłków dziennie.

Poznaj produkty zwiększające naturalną odporność organizmu
Poznaj produkty zwiększające naturalną odporność organizmu [10 zdjęć]

Pozytywny wpływ czosnku na działanie układu odpornościowego został potwierdzony wiele lat temu. Zawarta...

zobacz galerię

Równie ważne jak odpowiednie żywienie jest hartowanie dzieci. Hartowanie stosowane jest od dawna i w chwili obecnej można odnieść wrażenie, że jest odrobinę zapomniane i niedoceniane. Jednak jest bardzo skuteczne. Aby zahartować dziecko, należy:

• dbać o jego aktywność fizyczną i zabierać je na długie spacery;

• systematycznie wietrzyć mieszkanie; optymalna temperatura nie powinna być większa niż 20º Celsjusza;

• powietrze w mieszkaniu powinno być nawilżane; zbyt suche powietrze doprowadza do wysuszenia się błony śluzowej, co z kolei ułatwia przenikanie patogenów do organizmu;

• zadbać o optymalną i zalecaną długość snu dziecka;

• ubierać dziecko odpowiednio do warunków atmosferycznych; nie należy przegrzewać ani wychładzać malucha;

• zadbać o odpowiednią higienę; należy nauczyć dziecko, aby często myło ręce, bo to najlepszy i najprostszy sposób na ochronę przed chorobami, które przenoszone są drogą kropelkową;

• stosować naturalne preparaty wzmacniające odporność dziecka. Można stosować zioła na odporność.

3. Szczepienia przeciw grypie

Należy dbać o to, aby dziecko było systematycznie szczepione przeciw grypie. Szczepienie ochronne korzystnie wpływa na wzmacnianie odporności. Sprawia też, że odporność komórkowa rozwija się i uczy wytwarzać odpowiednie przeciwciała, które będą w stanie zwalczyć chorobę lub sprawią, że jej przebieg będzie łagodniejszy. Warto pamiętać, że nie dysponujemy swoistymi szczepionkami przeciwko wirusom, które odpowiadają za popularne infekcje. W okresie jesienno-zimowym należy położyć więc szczególny nacisk na profilaktykę.

Musisz to wiedzieć

4. Przywracanie odporności po chorobie

Każda choroba wyczerpuje organizm. Największe spustoszenie w organizmie sieją antybiotyki. Pozwalają one co prawda zwalczyć chorobę, ale obniżają jednocześnie odporność. Niszczą także dobre bakterie, które znajdują się w przewodzie pokarmowym. Dlatego po każdej infekcji należy odbudować odporność dziecka. W przypadku antybiotyków warto stosować produkty probiotyczne.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.