Jak uniknąć zaburzeń pamięci?

Przyczyn słabszej pamięci może być kilka, m.in. stres, nadciśnienie, cukrzyca czy przemęczenie. Dlatego dobrze wiedzieć, jak poprawić koncentrację. Chwilowe zapominanie nie jest niczym niepokojącym i zdarza się każdemu. Pamięć będzie w dobrej formie, jeśli będziemy ją ćwiczyć. Potrzeba też odpoczynku.

1. Ćwiczenia na pamięć i koncentrację

Mózg będzie sprawny, jeśli będziemy go używać. Trening czyni mistrza. Mimo wieku mogą w nim powstać nowe neurony! Jednak konieczne jest pobudzanie i aktywizowanie mózgu do pracy (czytanie książek, rozwiązywanie łamigłówek, układanie puzzli).

Mózgu musimy używać jak najwięcej i często go ćwiczyć
Mózgu musimy używać jak najwięcej i często go ćwiczyć (123RF)

Zobacz film: "Pomysły na wspólne, rodzinne spędzanie czasu"

2. Jak poprawić pamięć?

  • licz w pamięci, podróżuj, ucz się języków obcych i stosuj je, ucz się nowych rzeczy, zdobywaj wiadomości, zmieniaj codzienne nawyki,

  • używaj technik ułatwiających szybkie zapamiętywanie, tzw. mnemotechnik. Skupiaj uwagę, pobudzaj wyobraźnię, stosuj skojarzenia. Twórz rymy, historyjki i pary skojarzeniowe,

  • dbaj o czystość i porządek w miejscu pracy,

  • nie wkuwaj na pamięć – gdy zapomnisz jeden element, nie odtworzysz drugiego; staraj się bardziej kojarzyć fakty niż je zakuwać,

  • ucz się wielozmysłowo, angażując więcej niż jeden zmysł – np. spoglądaj na notatki, powtarzaj na głos, spaceruj,

  • przeplataj materiał stopniem trudności,

  • stosuj przerwy i małe nagrody.

Jeśli twoja koncentracja gwałtownie spada, sięgnij po kofeinę (kawa, herbata czarna, zielona, czekolada). Uważaj, żeby jej nie nadużywać. Poprawianiu pamięci nie służy natomiast stres i przepracowanie. Musisz nauczyć się wyciszać, odpoczywać i relaksować. Świetnym sposobem pobudzającym mózg jest uprawianie aktywności fizycznej. Równie potrzebny jest sen.

10 sposobów na lepszą koncentrację
10 sposobów na lepszą koncentrację [10 zdjęć]

Sen jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania każdego żywego organizmu. W czasie jego trwania, odnowie...

zobacz galerię

3. Pamięć i koncentracja a dieta

Zwracając uwagę na to, co jesz, możesz korzystnie wpłynąć na pracę mózgu. Sięgaj więc po:

  • orzechy, migdały, pestki dyni i słonecznika,

  • produkty pełnoziarniste,

  • owoce, warzywa,

  • jajka, soję,

  • ryby morskie,

  • oliwę,

Musisz to wiedzieć

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.