Przejdź na WP

Jak przygotować dziecko do sezonu grypy i przeziębień?

Przeziębienie i grypa to choroby, których nasilenie cyklicznie pojawia się w okolicach sezonu jesienno-zimowego oraz zimowo-wiosennego. Zmiana pór roku sprawia, że stajemy się bardziej wrażliwi na czynniki środowiskowe. Jeżeli dodamy do tego związany z codziennym życiem stres, okazuje się, że spada zarówno nasza odporność psychiczna, jak i fizyczna. Organizm reaguje chorobą – dzieje się tak zarówno w przypadku dorosłych, jak i dzieci. Skoro co roku sezon na grypę i przeziębienie się powtarza, można siebie i malucha na niego przygotować. Każdy lekarz potwierdzi, że profilaktyka to lepsze rozwiązanie niż leczenie. O odporność należy dbać, tylko jak to zrobić?

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

spis treści

1. Im wcześniej, tym lepiej

Ze wzmacnianiem naturalnej odporności dziecka nie należy zwlekać. Malucha warto przygotować na chłodniejsze dni, zanim się pojawią. Jeżeli organizm dziecka zostanie przygotowany na to, że zmienią się temperatury i wokół będzie mnóstwo przeziębionych osób, które mogą stać się potencjalnym źródłem przeziębienia, choroby się nie pojawią lub ich przebieg będzie dużo bardziej łagodny.

Należy naturalnie uodparniać organizm
Należy naturalnie uodparniać organizm (123RF)

2. Odporność a dieta

Myślisz, że na odporność działają tylko apteczne preparaty? Jesteś w błędzie. Olbrzymie znaczenie ma dieta, a dokładniej zdrowa dieta, czyli taka, która zawiera zbilansowane składniki niezbędne do życia i wzmacniania układu immunologicznego. Duży wpływ na odporność przypisuje się kwasom omega-3. Są to nienasycone kwasy tłuszczowe, które znaleźć można w tranie, oleju lnianym, oliwie z oliwek i wielu olejach roślinnych. Tran, który jako preparat naturalny zawiera największą ilość kwasów omega-3, polecany jest również dlatego, że w diecie zarówno dorosłych, jak i dzieci brakuje ryb. Spożywamy ich zbyt mało, dlatego cierpimy na niedobory witamin i innych substancji, których brak powoduje choroby.

3. Witaminy z warzyw i owoców

Witaminy w postaci suplementów zaleca się tylko w przypadku stwierdzonych znacznych niedoborów. Zdrowe dzieci, takie, u których chcemy zbudować odporność na drobnoustroje chorobotwórcze, powinny mieć dietę bogatą w witaminy pochodzące z warzyw i owoców. Naturalna forma ma tu ogromne znaczenie, gdyż witaminy w takiej postaci są lepiej przyswajane przez organizm niż substancje syntetyczne, zamknięte w tabletkach i kapsułkach. Warzywa i owoce to niezbędne składniki diety wzmacniającej odporność. Dostarczają one takich witamin jak A, B i odgrywająca największą rolę w odporności organizmu witamina C. Dzięki niej nasze maluchy przetrwają nawet poważniejsze infekcje. Poza witaminami ważne są mikro- i makroelementy, takie jak żelazo, magnez, wapń, cynk czy selen.

Na odporność i dobrą pracę mózgu. Najlepsze produkty dla twojego dziecka
Na odporność i dobrą pracę mózgu. Najlepsze produkty dla twojego dziecka [10 zdjęć]

Superprodukty to żywność o wyjątkowych wartościach odżywczych i korzyściach dla zdrowia. Na sklepowych...

zobacz galerię

4. Przyjazne bakterie

O odporność u dzieci należy również dbać poprzez bakterie naturalnie występujące w przewodzie pokarmowym. Mają one ogromne znaczenie w budowaniu odporności człowieka. Podczas zachwiania równowagi bakteryjnej w jelitach organizm staje się mniej odporny i szybciej zapada na różne choroby. Dlatego też dieta dziecka powinna być bogata w produkty zawierające dobre szczepy bakterii. Wśród najważniejszych artykułów spożywczych zawierających dobroczynne bakterie wymienia się jogurt naturalny, kiszoną kapustę i kiszone ogórki.

5. Naturalne antybiotyki

Tak nazywa się rośliny, które od wieków stosowane są jako lekarstwa na przeziębienie, a które we współczesnych badaniach wykazują bakteriobójcze działanie. Są to między innymi miód, sok z malin, cebula i czosnek. Warto przemycić więc te produkty w diecie dziecka, nawet jeśli za nimi nie przepada, ponieważ świetnie działają na wzmocnienie naturalnej odporności organizmu. Podobne działanie wykazują również niektóre zioła, o których nie należy zapominać.

6. Ruch to zdrowie

Ruch to dobrodziejstwo dla organizmu. Jest on potrzebny także dzieciom do zachowania naturalnej odporności organizmu. Zwłaszcza, gdy jest to ruch na dworze. Świeże powietrze poprawia samopoczucie i sprawia, że lepiej funkcjonujemy. Dlatego nie ma sensu trzymać na siłę malucha w domu. Aktywność fizyczna pozwoli utrzymać prawidłową wagę dziecka i wpłynie na poprawę jego sprawności i odporności.

Musisz to wiedzieć

7. Nie za ciepło

Przegrzewanie dzieci to niestety domena wielu rodziców. Owszem, wynika z troski o zdrowie pociech, ale rodzice nie zdają sobie sprawy, że wyrządzają tym samym dziecku więcej krzywdy niż pożytku. Przegrzewany w domu maluch prędzej zachoruje niż dziecko często przebywające na zewnątrz. Nie zapominajmy także o wietrzeniu pomieszczeń, zwłaszcza gdy w domu jest już osoba przeziębiona. Dla zdrowia i wzmocnienia odporności warto również zadbać o to, by temperatura w nocy, gdy dziecko spokojnie śpi przykryte kołdrą, była niższa niż w dzień. Wpłynie to na poprawę komfortu snu i wzmocni odporność.

8. Komfort psychiczny

Mówi się, że dorośli ciągle żyją w stresie, że ich odporność psychiczna jest coraz niższa, bo dzień w dzień poddawani są ogromnym naciskom otoczenia. Okazuje się, że dzieci też się stresują. Maluchy mają własne troski i problemy, a rodzice czasem niepotrzebnie przenoszą na nie swój stres. Dlatego postaraj się nie przynosić pracy do domu i dbać o to, by dziecko miało okazję się odstresować. Gdy maluch będzie miał wysoką odporność psychiczną, wówczas wzmocni się jego odporność fizyczna.

9. Odporność w zastrzyku

Poza naturalnymi metodami wzmacniania odporności możemy sięgnąć po dokonania nowoczesnej medycyny. Dziecko podlega regularnym szczepieniom według ogólnopolskiego kalendarza szczepień. Dodatkowo można jednak zaszczepić malucha np. na grypę. Jest to o tyle ważne, że grypa najsilniej atakuje właśnie dzieci i osoby starsze. Skład szczepionki zmienia się co roku, dlatego warto zaszczepić dziecko przed każdym sezonem zachorowań na grypę. Dobrze jest rozważyć tę możliwość, gdyż przebieg grypy u dzieci jest poważniejszy, bardziej dotkliwy i częściej kończy się poważnymi powikłaniami niż u dorosłych. Odporność malucha jest ważna. Na szczęście, rodzice mogą o nią zadbać. Ważne jest, by zintensyfikować działania jeszcze przed sezonem na grypę i przeziębienia, by uchronić dziecko przed nieprzyjemnymi skutkami chorób i niepotrzebnym cierpieniem w ich przebiegu. Zdrowy maluch to szczęśliwy maluch.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.