Gazy w ciąży

Gazy w ciąży i uciążliwe wzdęcia są problemem wielu przyszłych mam. Niestety, jest to dość typowa dolegliwość ciążowa, która nie jest jednak bezpośrednio wywoływana przez ciążę. Hormony ciążoweznacznie zwiększają ryzyko, że wzdęcia i gazy w ciąży się pojawią, ale przy prawidłowej diecie i dbaniu o siebie, kobiecie powinno udać się uniknąć nadmiernych gazów i wzdęć.

1. Przyczyny wzdęć i gazów w ciąży

Progesteron jest hormonem ciążowym utrzymującym ciążę i wywołującym wiele zmian w ciele kobiety. Jedną z jego właściwości jest spowalnianie procesu przesuwania się pożywienia w jelitach. Wydłużony proces trawienia sprawia, że w jelitach zaczynają się gromadzić nadmiernie gazy – co powoduje uczucie nieprzyjemnego i bolesnego wzdęcia brzucha.

Taka przyczyna wzdęć jest aktualna przez cały okres ciąży. Natomiast kiedy brzuszek zaczyna się robić duży, czyli w trzecim trymestrze ciąży, pojawia się dodatkowy czynnik wywołujący gazy i wzdęcia. Jest to uciskanie macicyna narządy wewnętrzne, w tym na jelita. Zaburza to ich pracę.

Zobacz film: "Najczęstsze problemy zdrowotne kobiet w ciąży"

2. Jak zmniejszyć gazy w ciąży?

Aby zmniejszyć ryzyko, że gazy i wzdęcia w ciąży się pojawią, należy pamiętać, że istnieją czynniki, które powodują bezpośrednio tego typu problemy jelitowe i które jak najbardziej można kontrolować. Podczas żucia gumy połyka się powietrze, co zwiększa ryzyko pojawienia się wzdęć. Jedzenie w pośpiechu działa bardzo podobnie. Warto więc poświęcić więcej czasu na posiłki i zwrócić uwagę na dokładne i niezbyt szybkie przeżuwanie pokarmów.

Można także zmodyfikować dietę tak, aby była jak najmniej uciążliwa dla jelit. Aby to zrobić, należy ograniczyć potrawy ciężkostrawne, czyli na przykład:

  • potrawy smażone na oleju,
  • potrawy zawierające dużo tłuszczu,
  • potrawy mocno przyprawione.

Inną grupą pokarmów utrudniających trawienie są pokarmy typowo wzdymające, czyli np. fasola, groch, kapusta, sałata, cebula, kalafior, szparagi, brukselka czy rzodkiew. Owocami bardziej obciążającymi jelita niż pozostałe są gruszki, jabłka i brzoskwinie. Nie można oczywiście całkowicie rezygnować z warzyw i owoców, które są cennymi źródłami witamin i minerałów. Można jednak wybierać te mniej „gazopędne”, a te obciążające układ pokarmowy jeść w rozsądnych ilościach.

Niezalecane w czasie ciąży są także słodzone napoje – niezależnie od tego, czy są słodzone za pomocą sztucznych słodzików czy cukru. Do picia najlepiej wybierać wodę, która na pewno nie pogorszy uciążliwych wzdęć.

Dieta w ciąży powinna obfitować w błonnik, ale należy uważać z drastycznymi zmianami w jadłospisie. Nagłe zwiększenie ilości błonnika w diecie także wywoła problemy żołądkowe. Zmiany należy wprowadzać stopniowo, aby uniknąć obciążenia układu pokarmowego i związanych z nim dolegliwości. Zmiany te obejmują:

  • zamianę białego pieczywa na pełnoziarniste,
  • zamianę białego ryżu na brązowy,
  • zamianę białego makaronu na pełnoziarnisty,
  • jedzenie różnego rodzaju kasz.

Aby dodatkowo zmniejszyć obciążenie układu pokarmowego w ciąży, należy zmniejszyć wielkość posiłków, za to spożywać je częściej. Optymalnie byłoby jeść 4-6 niewielkich posiłków dziennie i poświęcać na nie więcej czasu niż zwykle, aby nie jeść w pośpiechu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!