Czy bezsenność można leczyć?

Specjaliści ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) są zgodni, że bezsenność stała się już chorobą cywilizacyjną, wymagającą leczenia. Kłopoty ze snem niosą za sobą bardzo poważne konsekwencje.

Są przyczyną zmęczenia, osłabienia koncentracji i pamięci, spadku odporności. W czasie snu bowiem organizm się regeneruje, usuwane są toksyny i niepotrzebne składniki przemiany materii.

1. Fazy snu

Gdy za oknem robi się ciemno, w naszym organizmie zwiększa się produkcja melatoniny, hormonu odpowiadającego za uczucie senności. Właśnie wtedy zaczynamy robić się senni, znużeni i odczuwamy chęć położenia się spać. Sen składa się z czterech lub pięciu cykli, które dzielą się na fazy trwające od 90 do 100 minut.

Zobacz film: "Ciekawe gry i zabawy dla całej rodziny"

 Śpiąc przechodzimy aż przez 5 faz snu
Śpiąc przechodzimy aż przez 5 faz snu (123RF)

• Faza pierwsza – trwa kilka minut, w tym czasie obniża się produkcja kortyzolu (hormonu stresu), a podwyższa stężenie melatoniny, w efekcie czego – zasypiamy.

• Faza druga – w czasie jej trwania obniża się temperatura ciała i ciśnienie krwi, mięśnie się rozluźniają, a oddech zwalania. Sen drugiej fazy jest płytki i lekki.

Sposoby na bezsenność w ciąży
Sposoby na bezsenność w ciąży [9 zdjęć]

W trakcie ciąży organizm kobiety doświadcza intensywnych zmian hormonalnych, które mogą wywierać niekorzystny...

zobacz galerię

• Faza trzecia – określana jako sen wolnofalowy, w czasie którego dochodzi do wyłączenia świadomości, dzięki czemu umysł i ciało mogą się regenerować.

• Faza czwarta – REM (ang. rapid eye movements) – trwa ¼ całego czasu snu. W czasie jej trwania utrwalamy to, czego nauczyliśmy się w ciągu dnia, jak również oddajemy się marzeniom sennym.

• Faza piąta – następuje w niej wyciszenie i regeneracja.

Musisz to wiedzieć

Ilość potrzebnego danemu człowiekowi snu uzależniona jest od wielu czynników, m.in. wieku, predyspozycji genetycznych, pory roku, stylu życia i charakteru wykonywanej pracy zawodowej. Najwięcej czasu śpią noworodki (nawet 18 godzin na dobę), najmniej zaś seniorzy. Według badań dorosłemu człowiekowi aktywnemu zawodowo potrzebnych jest co najmniej 6 godzin efektywnego snu, by w pełni zregenerować swoje siły.

2. Problem bezsenności

Uważa się, że za brak snu odpowiadać mogą czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Zewnętrzne przyczyny bezsenności to: zbyt wysoka temperatura w sypialni, hałas, włączony telewizor lub inne źródło migoczącego światła, niewygodne łóżko i/lub materac.

Za bezsenność o źródle wewnątrzpochodnym odpowiadają choroby, tj.: nerwice, depresja, cukrzyca, schorzenia reumatyczne, bóle o charakterze przewlekłym, nowotwory, bezdech senny, nadczynność tarczycy. W przypadku powyższych problemów konieczna jest odpowiednia diagnoza i podjęcie właściwego leczenia.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.