Chroń oczy przed monitorem!

Coraz większa część populacji zgłasza się do okulistów z dolegliwościami narządu wzroku. Osoby młodsze i starsze, kobiety i mężczyźni skarżą się na przemęczenie oczu, pogorszenie jakości widzenia, a także bardziej poważne objawy chorobowe. Przyczyn może być wiele, jednak lekarze coraz częściej wspominają o Syndromie Widzenia Komputerowego (ang. Computer Vision Syndrome). Jak się przed nim bronić?

1. Z komputerem za pan brat

Problem ten jest znakiem naszych czasów. Coraz częściej do przebywania przed monitorem zmusza nas tryb pracy. Rzadko pamiętamy o wietrzeniu pomieszczenia czy 5-minutowych przerwach po każdej godzinie komputerowej aktywności. A gdy wyjdziemy z biura i dostaniemy się do domu, chętniej znowu oddajemy się surfowaniu po sieci niż wychodzeniu na spacer, basen lub wieczorny jogging.

2. Monitor w starciu z okiem

Jeśli nasze życie kręci się wokół ekranu komputera, warto uświadomić sobie kilka faktów. W naturalnym środowisku wzrok bezustannie podąża za obiektami bliskimi i bardziej oddalonymi. To naturalna gimnastyka, która wzmacnia mięśnie oka. Natomiast przed komputerem koncentrujemy się na jednym obiekcie przez dłuższy czas. W rezultacie zdolności akomodacyjne oczu ulegają osłabieniu, co nie pozostaje bez wpływu na ostrość widzenia.

Zobacz film: "Ciekawe gry i zabawy dla całej rodziny"

W ciągu minuty mrugamy zwykle 12 razy na minutę. Szybkie ruchy powiek umożliwiają rozprowadzanie filmu łzowego na powierzchni gałki ocznej. Gdy jednak intensywnie wpatrujemy się w monitor, mrugamy rzadziej. W efekcie oko jest słabiej nawilżone i mogą dotknąć nas dolegliwości zwane Zespołem Suchego Oka (ang. Dry Eye Syndrome).

Witaminy dobre dla oczu
Witaminy dobre dla oczu

Sposób odżywiania ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie organizmu - odpowiednia dieta sprzyja zdrowiu...

zobacz galerię

3. Nieprzyjazne środowisko

Nie tylko komputer ma negatywny wpływ na nasz narząd wzroku, ale także środowisko, w jakim pracujemy. Kolejnym wrogiem oczu jest suche powietrze, które należy do standardów w klimatyzowanych pomieszczeniach biurowych. Niestety dbałość o ergonomię pracy nie jest jeszcze powszechnym standardem. Sami możemy pomóc naszym oczom. Kilka prostych zasad, takich jak odpowiednia odległość oka od komputera, ustawienie monitora, regulowana wysokość oparcia, siedzenia i podłokietników mają wpływ nie tylko na komfort, ale także na nasze zdrowie. Coraz rzadziej pamiętamy zarówno o nich, jak i prostych ćwiczeniach, które mają korzystny wpływ na nasz wzrok. Przykładowo – czy co jakiś czas odchodzisz od biurka, aby popatrzeć przez okno w dal?

4. Złodziejskie cząsteczki pod lupą

Jak się jednak okazuje, nasze oczy mają nie tylko jawnych, ale też ukrytych wrogów. Są nimi między innymi wolne rodniki – cząsteczki, które „przywłaszczają” sobie elektrony i utleniają związki chemiczne, korzystając z ich energii do własnych celów. Zagrożone są nimi m.in. struktury nerwowe oczu oraz błony komórkowe. Nie łatwo da się przed nimi obronić we współczesnym środowisku. Ich źródłem jest bowiem zanieczyszczone powietrze, dym papierosowy, leki, żywność wysoko przetworzona, produkty smażone czy słodycze. Gdy wolne rodniki atakują nas szczególnie intensywnie, pojawia się stres oksydacyjny. Jest to zjawisko, które odczuwamy jako przemęczenie oczu, ale może być także początkiem poważnych schorzeń okulistycznych, na przykład zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), jaskry oraz zaćmy.

5. Przyjaciele naszych oczu

Sprzymierzeńcem oczu są antyoksydanty – związki chemiczne, neutralizujące wolne rodniki. Można je znaleźć w naturalnych składnikach naszej diety, na przykład:

  • Witamina A – w marchewce, dyni, szpinaku, pietruszce, morelach, pomarańczach;
  • Witamina E – w migdałach, orzechach, zbożach, olejach, jajkach;
  • Witamina C – w papryce, szpinaku, pietruszce, pomidorach, owocach cytrusowych, truskawkach, kiwi;
  • Flawonoidy – w winogronach, śliwkach, brokułach;
  • Likopen – w pomidorach, czerwonych grejpfrutach.

Życie w pośpiechu nie zawsze jednak pozwala nam na to, aby dostarczyć swojemu organizmowi odpowiednich porcji antyoksydantów. Niestety, coraz bardziej ubogie w antyoksydanty są sprzedawane w hipermarketach owoce i warzywa.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!