Przejdź na WP

Antybiotyki i alkohol – czy można je łączyć?

Wpływ alkoholu na organizm podczas antybiotykoterapii może być bardzo różny i zależy przede wszystkim od indywidualnej wrażliwości. W niektórych sytuacjach takie połączenie nie przyniesie żadnych negatywnych objawów, a w innych zakończy się znacznym pogorszeniem stanu chorego. Warto więc wiedzieć, jakie mogą być następstwa picia alkoholu w trakcie antybiotykoterapii.

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

spis treści

1. Następstwa picia alkoholu podczas antybiotykoterapii

Picie alkoholu podczas przyjmowania antybiotyków jest niezalecane, ponieważ między innymi obniża to skuteczność terapii. Może to więc prowadzić do wydłużenia leczenia lub nasilenia się objawów choroby. W przypadku niektórych antybiotyków łączenie ich z alkoholem stanowi zagrożenie dla życia, ponieważ może prowadzić do reakcji disulfiranowej. Lekami, których bezwzględnie nie można łączyć z alkoholem, są na przykład metronidazol czy gryzeofulwina.

Nie można spożywać alkoholu podczas brania antybiotyków
Nie można spożywać alkoholu podczas brania antybiotyków (123RF)

Bardzo ważne jest, by przed rozpoczęciem terapii jakimkolwiek antybiotykiem dokładnie zapoznać się z treścią ulotki znajdującej się w opakowaniu. Zażywanie antybiotyków niesie ze sobą praktycznie każdorazowo jakieś niepożądane efekty, etanol może je dodatkowo nasilić. Połączenie tych substancji często objawia się nudnościami, wymiotami, silnym bólem głowy lub drgawkami. Reakcja jest uzależniona od wielu czynników, między innymi od wieku, stanu osoby chorej oraz typu antybiotyku. W przypadku spożycia alkoholu w trakcie leczenia antybiotykiem należy skonsultować się z lekarzem.

Efekty uboczne spożywania alkoholu podczas antybiotykoterapii są wynikiem zaburzenia procesu przemiany materii i działania niektórych enzymów. Obecność alkoholu może nasilać działanie leków, ponieważ enzymy odpowiedzialne za ich neutralizację w organizmie w pierwszej kolejności działają na etanol.

6 mitów na temat antybiotyków
6 mitów na temat antybiotyków [7 zdjęć]

Choć o antybiotykooporności mówi się coraz więcej i coraz głośniej, nadal przyjmujemy ich zbyt dużo....

zobacz galerię

2. Reakcja disulfiramowa

Reakcja disulfiramowa może być następstwem spożycia alkoholu w trakcie terapii metronidazolem albo antybiotykami z grupy cefalosporyn. Nazwa tej reakcji pochodzi od preparatu disulfiram, który jest wykorzystywany w leczeniu osób uzależnionych od alkoholu. Lek ten hamuje metabolizowanie alkoholu, co skutkuje bardzo nieprzyjemnymi objawami wynikającymi z obecności w organizmie aldehydu octowego. Podobna reakcja może być wywołana przez antybiotyki. Najczęstszymi objawami reakcji disulfiramowej są:

• uczucie kołatania serca;

• hipotonia;

• silny ból głowy;

• znaczne pogorszenie samopoczucia;

• osłabienie;

• majaczenie;

• nudności oraz wymioty;

• zaburzenia świadomości;

• utrata przytomności.

Musisz to wiedzieć

Dość często w przypadku osób spożywających duże ilości napojów z etanolem dochodzi do pojawienia się oporności na antybiotykoterapię. Dzieje się tak, mimo że alkohol i antybiotyki nie były zażywane jednocześnie. Wynika to z uwarunkowań enzymów metabolicznych obecnych w organizmie. W przypadku takich osób może okazać się konieczne stosowanie większych dawek leków niż u innych pacjentów.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.