Trwa ładowanie...

5 skutecznych sposobów na wzmocnienie odporności

Jak wzmocnić odporność organizmu, aby bez trudu zwalczać wirusy i bakterie? Sygnały o tym, że nasz system odpornościowy jest poważnie osłabiony, docierają do nas systematycznie. Trzeba tylko zwrócić na nie uwagę. Jeśli często jesteśmy przemęczeni, senni, męczą nas drobne przeziębienia, czasem pojawia się katar, są to znaki, których nie powinniśmy przegapić. Nasz organizm jest osłabiony. Szczególnie jesienią i zimą ważne jest, aby organizm był skutecznie chroniony. Warto wiedzieć, co jest najlepsze na wzmocnienie odporności.

Zobacz film: "Pomysły na wspólne, rodzinne spędzanie czasu"

spis treści

1. Czym jest odporność organizmu?

Odporność organizmu jest jego naturalną zdolnością do walki z atakującymi go bakteriami i wirusami. Jeśli odporność jest osłabiona lub jeśli jej nie ma, zarazki bez większego problemu wnikają do organizmu i rozpoczynają jego kolonizowanie. Intensywnie i bez przeszkód namnażają się.

Pojawia się katar, gorączka, ból głowy, kaszel.

Szczególnie okres jesieni i zimy jest niekorzystny dla organizmu. Brak słońca, duże wahania temperatury, mniejsza aktywność fizyczna sprawiają, że odporność jest znacznie osłabiona. Na szczęście, wystarczy kilka niewielkich zmian i infekcje nie będą groźne.

Co jest najlepsze na odporność? Istnieje kilka praktycznych sposobów, które pozwolą skutecznie się chronić. Najczęściej sprowadzają się do zmian w stylu życia.

Odporność organizmu to jego walka z bakteriami
Odporność organizmu to jego walka z bakteriami (123RF)

2. Sposoby na wzmocnienie odporności

Możemy wyróżnić dwa rodzaje odporności. Jest to odporność swoista i odporność nieswoista. Warto dbać o to, aby nasza odporność była zawsze jak najmocniejsza, gdyż to pozwoli nam uniknąć wielu chorób. Aby wzmocnić odporność, można skorzystać ze sprawdzonych sposobów.

2.1. Zdrowy sen i pożywne śniadanie

Wzmocnieniu odporności sprzyja odpowiednia ilość snu. Sen działa jak lek na przeziębienie i naturalnie wzmacnia odporność organizmu. Dobroczynne działanie snu i jego wpływ na odporność organizmu zostały potwierdzone przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda.

Kiedy jesteśmy wyspani, nasz organizm znacznie łatwiej zwalcza wirusy i bakterie. Gdy dodatkowo zjemy śniadanie, nasz układ odpornościowy będzie miał więcej energii do skutecznej walki z drobnoustrojami. Ważne jest bowiem regularne odżywianie komórek.

2.2. Zbilansowana dieta

Dieta wspomaga odporność. Odpowiednia dieta wpływa na zwiększenie odporności. W naszym jadłospisie powinny się znaleźć warzywa oraz owoce. Zawierają one duże ilości przeciwutleniaczy oraz naturalne witaminy.

Antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, zwalczają wolne rodniki i wspomagają proces wzmacniania odporności. Odpowiednio zbilansowana dieta na odporność powinna być bogata w:

  • pomidory;
  • marchew;
  • szpinak;
  • cytrusy;
  • czosnek;
  • cebulę;
  • porzeczki;
  • truskawki.

Cukier należy zastąpić miodem.

Jest on nie tylko zdrowszy, ale ma także działanie antybakteryjne i wzmacnia odporność organizmu. Można dodawać go do ciepłej herbaty, poprawi jej smak i wpłynie na różne rodzaje odporności.

9 naturalnych metod na zwiększenie odporności
9 naturalnych metod na zwiększenie odporności [10 zdjęć]

Ludzki organizm nieustannie atakowany jest przez liczne wirusy i bakterie. Dlaczego niektórzy ludzie...

zobacz galerię

2.3. Uprawianie sportu

Sport to zdrowie. Aktywność w doskonały sposób wpływa na odporność. Jeśli chcemy, aby nasz organizm był silny i sprawny, warto postawić na aktywność fizyczną. Wystarczą już klasyczne spacery, które powinny trwać minimum czterdzieści minut i mieć miejsce przynajmniej trzy razy w tygodniu.

Ruch odpowiada za usprawnienie pracy układu odpornościowego. Jeśli będziemy ćwiczyli systematycznie, odporność organizmu ulegnie zwiększeniu.

2.4. Odstawienie używek

Odstawienie używek. Wszelkie używki, takie jak alkohol, papierosy i kawa, nie sprzyjają wzmacnianiu odporności. Zarówno alkohol, jak i papierosy czasowo obniżają odporność organizmu. Dlatego należy ograniczyć spożywanie alkoholu i najlepiej zrzucić palenie.

Kawa także wpływa negatywnie na odporność organizmu, więc warto zredukować jej spożywanie do niezbędnego minimum i nie pić kilku kaw dziennie. Im szybciej zrezygnujemy z używek, tym szybciej nasz organizm wzmocni swoją odporność.

Musisz to wiedzieć

2.5. Zioła, kąpiele i inhalacje

Zioła na odporność. Należy wiedzieć o tym, że część roślin i niektóre zioła doskonale wpływają na układ odpornościowy. Można stosować gotowe, dostępne w sklepie preparaty.

Można też przygotowywać napary lub soki. Doskonałe właściwości wzmacniające odporność mają np. jeżówka, żeń-szeń, aloes, tymianek.

Działanie uodparniające mają także kąpiele oraz inhalacje. Szczególnie, kiedy przeprowadzimy je z dodatkiem olejków eterycznych, które doskonale wpływają na organizm.

Warto stosować olejki eukaliptusowe lub sosnowe. Można też stosować suplementy diety na odporność, w skład których wchodzą odpowiednie zioła.

Należy pamiętać, że wzmacnianie odporności musi być procesem systematycznym. Aby odporność odpowiednio wzrosła, niezbędny jest czas. Nie zbudujemy odporności w kilka dni.

Jeśli chcemy uniknąć chorób, przeziębienia itd. powinniśmy pomyśleć o wzmacnianiu odporności odpowiednio wcześnie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.