Rozwijanie uzdolnień u przedszkolaka
W wieku przedszkolnym ujawniają się różne uzdolnienia dzieci. Maluch rozwinie je tylko wtedy, kiedy będzie miał pewność, że robi coś dobrze. Jeśli rodzice zauważą, że ich pociecha lubi malować, nie tylko powinni chwalić rysunki i rozmawiać o nich z dzieckiem, ale także zakupić mu odpowiednie kredki i farby, aby miało możliwość wykorzystania swojej pomysłowości i wyobraźni. Talenty dzieci muszą być zauważane przez nauczycieli w przedszkolu, warto na ten temat porozmawiać z opiekunami.
1. Zdolne dziecko w przedszkolu
Zdolne dziecko można rozpoznać po:
- zdolnościach specjalnych: muzycznych, plastycznych, poznawczych, aktorskich, wysokim intelekcie;
- motywacji – dziecko chce robić coś w życiu, jest ciekawe świata, szuka,
- zdolności twórczego myślenia – szukania nowych pomysłów, ujawnia się w niektórych zabawach dzieci, np. przyjęcia dla lalek, gaszenie pożaru, leczenie zwierząt itd.
U pięcioletnich dzieci najpełniej ujawnia się pomysłowość i pełna kreatywność, rozwija się ekspresja werbalna, muzyczna, plastyczna i ruchowa. W momencie pójścia do szkoły niektóre zdolności dziecka mogą zostać zahamowane. Aby tego uniknąć, należy szukać takich zabaw, które nadal będą rozwijały wyobraźnię, np. prośba o wymyślenie innego zakończenia bajki, pytania, co by się stało, gdy spotkały się różne osoby z różnych bajek, np. Czerwony Kapturek z Królem Lwem. Zabawy te wychodzą poza utarte schematy i uczą dzieci twórczego myślenia.
2. Problemy wychowawcze dzieci zdolnych
Niestety czasem zdarza się, że zdolne dzieci w przedszkolu sprawiają problemy wychowawcze i zostają zaklasyfikowane jako nadpobudliwe (bo zadaje mnóstwo pytań) albo wycofane czy ociężałe (bo nie bawi się z rówieśnikami). Często, to co jest obiektem zainteresowań rówieśników, zdolnemu dziecku wydaje się nudne. Zdolne dziecko powinno być traktowane w szczególny sposób, należy zapewnić mu możliwość wykonywania zadań dostosowanych do jego poziomu.
W wieku przedszkolnym ujawniają się szczególne zdolności dziecka, niektóre maluchy są naprawdę wybitne, grają na fortepianie, rysują jak profesjonaliści, potrafią płynnie czytać po angielsku, pięknie piszą i recytują. Jednak nie zawsze rozwój ich talentu idzie w parze z rozwojem emocjonalnym.
Utalentowane dzieci niekiedy mają problem z komunikowaniem się z rówieśnikami, nie potrafią się z nimi bawić. Wybitne dzieci mogą rozwijać się nieharmonijnie. Trzeba kierować dzieckiem tak, aby miało świadomość, że jest członkiem wspólnoty i musi dostrzegać innych ludzi oraz ich marzenia i przeżycia.
Małgorzata Kazbieruk