Trwa ładowanie...

Przedszkola integracyjne

Avatar placeholder
19.12.2013 14:23
Przedszkola integracyjne
Przedszkola integracyjne

Przedszkola integracyjne to placówki, które przyjmują zarówno dzieci zdrowe, jak i dzieci z orzeczonym stopniem niepełnosprawności umysłowej lub fizycznej. Działanie placówek integracyjnych wpływa pozytywnie na rozwój dzieci. Pełnosprawne maluchy uczą się tolerancji i empatii. Z kolei dzieci niepełnosprawne mają możliwość łatwiejszego wdrożenia się w świat ludzi pełnosprawnych i rozwinięcia zdolności społecznych. Dzieci spotykają się ze specjalistami i zdobywają wiedzę na temat niepełnosprawności.

1. Zalety placówek integracyjnych

Przedszkola integracyjne zrównują prawa dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych. Wszyscy uczęszczający do klasy integracyjnej mają również te same obowiązki. Dzieci niepełnosprawne powinny mieć zapewnione jak najlepsze warunki do nauki. Nauczyciele są zobowiązani kontrolować rozwój dziecka tak, by był prawidłowy. Dużą zaletą grup, w których znajdują się dzieci pełnosprawne i niepełnosprawne, jest ich mała liczebność. Do każdej z nich uczęszcza kilkoro dzieci z orzeczonym stopniem niepełnosprawności.

Przedszkola integracyjne mogą poszczycić się lepszą opieką specjalistów. W takich placówkach zatrudnieni są specjaliści: psycholog, pedagog, pedagog specjalny, logopeda, rehabilitant. Tak więc dziecko niepełnosprawne może liczyć na profesjonalną opiekę.

Zobacz film: "Jakie umiejętności powinno posiadać dziecko, które idzie do przedszkola?"

Placówki integracyjne integrują, czyli jednoczą dzieci pełnosprawne i niepełnosprawne. Jakie wynikają z tego korzyści dla rozwoju dzieci z problemami? Okazuje się, że dzieci niepełnosprawne, mające częstszy kontakt z rówieśnikami pełnosprawnymi, lepiej się rozwijają, zarówno pod względem fizycznym, jak i umysłowym. Chcą dogonić rówieśników. Dzieci pełnosprawne uczą się tolerancji, empatii, a przede wszystkim szacunku do drugiej osoby. Maluchy dowiadują się tego, jak nieść bezinteresowną pomoc wszystkim, którzy jej potrzebują.

2. Dzieci w grupach integracyjnych

Na zajęcia integracyjne razem z dziećmi zdrowymi, mogą uczęszczać maluchy z:

  • lekkim lub umiarkowanym upośledzeniem umysłowym;
  • chorobami somatycznymi;
  • zaburzeniami mowy;
  • niepełnosprawnością ruchową;
  • zaburzeniami emocjonalnymi.

Niektórzy rodzice, u których dzieci zdiagnozowano ADHD lub autyzm zastanawiają się, czy istnieje konieczność przeniesienia dziecka do klasy integracyjnej. Nie można jednak tego jednoznacznie rozstrzygnąć. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania choroby i wskazań psychologa.

Dzieci z ADHD lub dzieci autystyczne nie przepadają za nowościami i zmianami. Należy pamiętać, że mają one duże trudności z adaptacją w nowym otoczeniu. Dlatego, jeśli maluch nie czuje się źle w swojej dotychczasowej klasie, lepiej jest go tam zostawić. Uszczęśliwianie na siłę dziecka może przynieść rezultaty zgoła odmienne do zamierzonych. Szczególną uwagę należy zwrócić na dziecko autystyczne. Maluch z autyzmem nie integruje się z kolegami i koleżankami z grupy. Jest wyobcowany z otoczenia. Jeśli chodzi do przedszkola, to na pewno ma w nim ulubione miejsce. Dlatego nie warto go tego pozbawiać, ponieważ zmiana otoczenia tylko go unieszczęśliwi.

Beata Kłoczko

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze