Pewność siebie u dziecka

Pewność siebie u dziecka stanowi pochodną wysokiej i adekwatnej samooceny. Stabilne poczucie własnej wartości u malucha jest dla niego podstawą do osiągania ambitnych celów i rozwoju. Przekonania na swój temat kształtują się głównie w okresie wczesnego dzieciństwa i wynikają ze sposobu traktowania szkraba oraz komunikatów na temat dziecka, jakie wypowiadały osoby znaczące, czyli przede wszystkim rodzice. Dziecko widzi siebie tak, jak widzieli go jego opiekunowie oraz myśli o sobie tak, jak myśleli i myślą o nim jego opiekunowie. Jak rozwijać pewność siebie u własnego malucha?

Pewność siebie u dzieckaPewność siebie u dziecka
Źródło zdjęć: © Zdjęcie dziecka / Shutterstock

Wiara w siebie

Zaufanie do siebie i swoich możliwości wynika z poczucia własnej wartości, które kształtują od pierwszych dni narodzin rodzice dziecka. Adekwatna samoocena umożliwia realizowanie marzeń i celów, jakie stawia na swojej drodze mały człowiek. Bez wiary w siebie maluch staje się niepewny, nieśmiały, zalękniony, bierny, boi się wyzwań i potencjalnych porażek. To przede wszystkim rodzice wpływają na fakt, czy szkrab częściej mówi: „Na pewno mi się nie uda” czy raczej werbalizuje „To ciekawe! Spróbuję, sprawdzę, czy mi się powiedzie”. Jak dodawać dziecku wiary we własne możliwości, czynić go otwartym na nowe doświadczenia i pewnym siebie człowiekiem, który wychodzi z różnymi inicjatywami już od najmłodszych lat? Fundamentem wysokiej samooceny dziecka musi być bezwarunkowa miłość rodziców. Dziecko musi czuć, że jest kochane, ale nie za coś – za dobre oceny w szkole, wzorowe zachowanie, wygrany konkurs muzyczny – ale za fakt, że po prostu jest.

Miłość rodziców stanowi paliwo napędowe dla malucha. Dziecko wierzy, że bez względu na jego sukcesy czy porażki zawsze może liczyć na mamę i tatę, którzy go wesprą. Bezwarunkowa miłość to nie tylko słowa „Kocham cię”, ale gesty i zachowania – przytulenie, pogłaskanie po włosach, zainteresowanie sprawami dziecka, jego problemami, kolegami z podwórka, ilość poświęcanego czasu i uwagi, gotowość do dyskusji, szczerej rozmowy, ale nie moralizowania i pouczania. Wysokie poczucie własnej wartości wynika też z życiowych doświadczeń malucha. Istotne znaczenie ma fakt, czy rodzice zachęcali dziecko od małego do poznawania świata i pozwalali mu zaspokajać dziecięcą ciekawość poznawczą, czy raczej modelowali zachowania asekuranckie i lękliwe, powtarzając bezustannie: „Uważaj! To niebezpieczne! Tam nie idź! Przewrócisz się! Nabijesz sobie guza!”. Oczywiście, rodzice muszą być czujni i zabezpieczać szkraba przed potencjalnym zagrożeniem, ale pewność siebie dziecka zasadza się też na zaufaniu swoim emocjom, pragnieniom, intuicji, możliwościom.

Warto zatem zachęcać maluchy do eksplorowania świata, a komunikaty typu: „Uważaj!” zachować na sytuacje niezbędne, wymagające rodzicielskiej interwencji. Czasem rodzice są przewrażliwieni i zbyt często włączają opiekuńcze radary. Zamiast ciągle strofować, krzyczeć, straszyć, upominać, lepiej tłumaczyć dziecku, na co trzeba uważać. Nie wszystkie koty muszą być wredne, złe, zapchlone i drapać. Trzeba nauczyć malucha odróżniać „niebezpiecznego zwierzaka” od tego przyjaznego, a nie hołdować tezie, iż w świecie czai się mnóstwo niebezpieczeństw. Dla małego dziecka świat i tak jawi się wystarczająco złowrogo, chociażby z racji tego, że szkrab jest mały i bezbronny. Nie utwierdzajmy zatem malucha dodatkowo w przekonaniu, że bez dorosłych sobie nie poradzi. Takie zachowania na pewno nie sprzyjają wzmacnianiu pewności siebie i zaufania do swoich kompetencji.

Jak wzmacniać pewność siebie u dziecka?

O czym warto pamiętać, by wzmacniać pewność siebie u dzieci i kształtować u nich wysokie poczucie własnej wartości?

  • Okazywać zainteresowanie dziecku – słuchać go, poznawać jego potrzeby, postrzegać dziecko jako indywidualną osobę, a nie tylko jako syna/córkę czy wykonawcę roli ucznia. Nie stosować deprecjonujących etykiet słownych, typu: leniuch, patałach, łobuz, marzycielka itp. Unikać myślenia zgodnego ze stereotypami, np. „Dziewczynki zawsze…”, „Chłopcy nigdy…”.
  • Zaspokajać potrzeby psychiczne malucha – dawać poczucie bezpieczeństwa, nie krzyczeć, nie grozić, nie straszyć, wprowadzać w domu klimat życzliwości i spokoju. Stawiać jasne i zrozumiałe wymagania, na miarę możliwości szkraba. Zabezpieczać potrzebę akceptacji – nie wyśmiewać się z dziecka, nie ośmieszać go, nie krytykować, dawać szansę poprawy, zachęcać do samodzielnego pokonywania trudności i rozwiązywania problemów.
  • Podmiotowo traktować dziecko – szanować jego autonomię, prawo dokonywania wyborów i podejmowania decyzji, zachęcać do wygłaszania własnego zdania.
  • Unikać stosowania agresji słownej – używać języka akceptacji, aktywnie słuchać malucha i wykorzystywać komunikaty typu „Ja”.
  • Prawidłowo oceniać dziecko – dawać informacje zwrotne, wskazywać na konkretne błędy i możliwość ich poprawy, podkreślać pozytywne aspekty wykonania zadań, udzielać wskazówek, krytykować niekonstruktywne zachowanie, a nie osobę dziecka, np. „Zachowałeś się nierozsądnie”, ale nie „Jesteś nierozsądny”.
  • Chwalić dziecko – unikać poniżania, bezpodstawnej i niekonstruktywnej krytyki, doceniać wysiłki dziecka i jego małe sukcesy.
  • Nie porównywać dziecka z innymi – uczyć zdrowej rywalizacji, nie mówić: „Byłeś lepszy/gorszy od…”, zachęcać malucha do pokonywania własnych słabości, a nie walczenia z innymi, porównywać dziecko do niego samego.
  • Pozwalać dziecku uczyć się na błędach – uczyć malucha akceptować porażki oraz wyciągać wnioski z niepowodzeń, zapobiegać nieśmiałości, lękom i obawom malucha przed wyzwaniami, walczyć z nadmiernym perfekcjonizmem szkraba.

To, w jaki sposób maluch myśli o sobie i czy wierzy w swoje możliwości, wynika głównie z zachowania jego rodziców. Warto zatem pamiętać, że jeżeli chcemy mieć w domu pewnego siebie i ciekawego świata małego odkrywcę, musimy dołożyć starań o rozwój zdrowej i stabilnej samooceny dziecka.

Źródła

  1. Castanyer Mayer-Spiess O., Jak docenić samego siebie? Asertywność jako wyraz zdrowej samooceny, „eSPe”, Kraków 2002, ISBN 83-89167-50-6.
  2. Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, „W.A.B.”, Warszawa 2007, ISBN 978-83-7414-157-4.
  3. Plummer D., Jak nauczyć dzieci szacunku do samych siebie. Zbiór gier i zabaw grupowych wzmacniających samoocenę dzieci od lat pięciu do jedenastu, „Fraszka Edukacyjna”, Warszawa 2010, ISBN 978-83-61309-62-8.
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące